מערך התחזוקה של אגד ערוך לעידן החשמלי

קליטתם של 25 האוטובוסים החשמליים החדשים באגד – מחייבת הערכות מקיפה לתפעולם ולתחזקותם: זוהר אריה ויוסי כהן חושפים חלק מהאתגרים שבפניהם ניצבה אגד בהכנה לעידן החשמלי. 50 נהגים עוברים הכשרה לנהיגה באוטובוסים החדשים ו-15 אנשי מקצוע קיבלו את דרוג ההסמכה הגבוה ביותר לטיפול ברכב חשמלי. המרכז הלוגיסטי של אגד בצפון יעניק את השרות לאוטובוסים החדשים. מתנהלים מגעים עם היבואנים לחתימת הסכמי שרות שיהפכו את אגד למוסכי היבואן לרכב החשמלי. על כבישי הארץ צפויים לנוע במהלך השנה הקרובה 62 אוטובוסים חשמליים.

25 האוטובוסים החשמליים שנקלטים בימים אלה באגד פותחים עידן חדש בתחום התחבורה הציבורית העירונית בישראל. זוהי רק הסנונית הראשונה שבעקבותיה צפויים לעלות בשנים הקרובות עוד עשרות אוטובוסים חשמליים שינוע בתוך הערים ובמטרופולינים העירוניים במרחבי ישראל. השינוי הזה מציב בפני אגד אתגר של התמודדות עם תחזוקתם של האוטובוסים החשמליים", אומר זוהר אריה מנהל אגף התחזוקה של אגד.

בראיון ל"דרייבר" לקראת ה"עידן החשמלי" באגד, מסבירים זוהר אריה, מנהל אגף התחזוקה, ויוסי כהן, מנהל חטיבת הנדסת רכב וציוד את האתגרים העומדים בפני אגד בקליטת האוטובוסים החדשים.

"כדי לקלוט את האוטובוסים האלה ולהפעילם יש צורך בהכשרת כח אדם ותשתיות בכמה מישורים: בתחום כח האדם צריך להכשיר נהגים שיהיו מורשים לנהוג באוטובוסים החשמליים, שכן תקנות התעבורה קובעות שלא ינהג אדם סוג רכב שלא הוכשר לנהוג בו. אנו מכשירים בימים אלה 50 נהגים שיורשו לנהוג באוטובוסים הללו", מסביר זוהר אריה, "בנוסף צריך להכשיר אנשי מקצוע במוסכים שידעו לטפל במנועים החשמליים הפועלים במתח חשמלי גבוה וצריך להכשיר גם את אנשי מערך הכבאות, המשטרה (בעיקר בוחני תאונות) ואת אנשי מערך ההצלה(אמבולנסים ופרמדיקים) שידעו מה מותר ומה אסור בגישה לאוטובוסים חשמליים בעת הצורך לפינוי נפגעים וחילוצם במקרה של תאונה.

האוטובוסים האלה מחייבים גם יצירת תשתית לטעינת המצברים של האוטובוסים הללו והתקנת ציוד מתאים במוסכים שיאפשר לטפל בהם. העובדה שמדובר בשני ספקים שונים – לא ממש מקילה על ההערכות הזאת", אומר זוהר אריה, אבל מוסיף: "אנחנו עומדים בלוחות הזמנים ובקצב הנדרש להכנת התשתיות וכח האדם שיאפשרו קליטה, תפעול ותחזוקה של הצי החדש".

15 אנשי מקצוע - 3 בעלי הסמכה


יוסי כהן מנהל חטיבת הנדסת רכב וציוד שמקדיש בחודשים האחרונים את מירב זמנו לקליטה חלקה של האוטובוסים החשמליים באגד מוסיף: "25 האוטובוסים הראשונים שיקלטו באגד יהיו מתוצרת סין, אבל הם של שני יצרנים שונים: 17 יהיו מתוצרת חברת BYD ו-8 מתוצרת חברת "גולדן דרגון".

"אמנם שני דגמי האוטובוסים הם בעלי הנעה חשמלית אבל אינם זהים לחלוטין וזה יוצר לנו לא מעו בעיות לוגיסטיות", אומרים זוהר אריה ויוסי כהן. "כל למשל עמדות הטעינה של מצברי האוטובוסים אינן זהות וזה חייב אותנו להתאים עמדות נפרדות לשני הדגמים. הטכנולוגיה החשמלית שבה פועלים המנועים אינה זהה וזה חייב הכשרה של בעלי המקצוע שיטפלו באוטובוסים בשני המפעלים בנפרד. גם המבנה הפנימי של האוטובוסים שונה: אלה של BYD מיועדים לקליות 34 נוסעים בישיבה ו-55 נוסעים בעמידה ובסך הכל 89 נוסעים מלבד הנהג. האוטובוסים של גולדן דרגון קולטים 36 נוסעים בישיבה ו- 44 בעמידה ובסך הכל 80 נוסעים. אז הלוגיסטיקה אינה קלה כולל הכנת מלאים של חלפים. אבל הצלחנו להתמודד עם הבעיות הללו, ואחרי הכל השיקול לרכוש אוטובוסים משני ספקים שונים- היה שיקול ראוי כדי שלא תהיה לאגד תלות בספק יחיד", אומרים אריה וכהן.

כדי להכשיר את אנשי המקצוע לטיפול באוטובוסים החשמליים היה צורך להוציא משלחות של אנשי מקצוע מהמוסכים לשני המפעלים בסין כדי שיעברו השתלמויות אצל יצרני האוטובוסים, ובנוסף הם עברו קורסים והשתלמויות בארץ. יש לנו כיום 15 אנשי מקצוע בעלי "הסמכה 3" שהיא הגבוהה ביותר לטיפול ברכב חשמלי.

קורס ההסמכה הבסיסי הראשון לטיפול ברכב חשמלי נערך בארץ באמצעות חברת "לדיקו" שהוסמכה מטעם משרד התחבורה להעניק תעודות הסמכה לטיפול ברכב חשמלי. שתי הסמכות נוספות הן של יצרני האוטובוסים האלה כש"הסמכה 3" היא כאמור הגבוהה ביותר לטיפול ברכב חשמלי וניתנת על ידי יצרני הרכב. בעלי הסמכה זו מורשים לטפל בכל בעיה המתעוררת באוטובוס. אנשי המקצוע שהם בעלי הסמכה מדרגה 2 מורשים לבצע רק חלק מהטיפולים באוטובוסים, וזאת תחת פיקוח של בעלי "הסמכה 3".

כדי לאפשר מתן שרות יעיל ומהיר לאוטובוסים ועל מנת להכין עתודה לקראת קליטת אוטובוסים חשמליים נוספים בעתיד (אגד נערכת לקליטת 50 אוטובוסים חשמליים נוספים בשנה הבאה) - נערכים בימים אלה קורסי הכשרה ל-70 אנשי מקצוע אשר יקבלו בתום לימודיהם – תעודת הסמכה בדרגה 2 ", מסביר יוסי כהן.

מאחר שהאוטובוסים החשמליים יופעלו בשלב הראשון באזור חיפה והקריות - הוחלט להתאים בשלב זה את מרכז השרות הלוגיסטי החדש שהוקם בקרית חיים לטיפול באוטובוסים הללו. במרכז הלוגיסטי הותקנו גם עמדות הטעינה שהותאמו לשני דגמי האוטובוסים החשמליים. שני מוסכים נוספים - חוף הכרמל ונווה שאנן הוכשרו לשמש "נקודות משקיות" שיוכלו לתת סיוע לאוטובוסים הללו במקרה של תקלה. בכל נקודה משקית כזו יוצב איש שרות בעל הסמכה 3 שיפקח על עבודתם של בעלי המקצוע בדרגת הסמכה 2.

200 ק"מ בין טעינה לטעינה


"טווח הנסיעה המוצהר על ידי היצרנים של האוטובוסים החשמליים הוא 250 ק"מ", מסבירים זוהר אריה ויוסי כהן. "אבל מטעמי זהירות אנחנו מתייחסים אליהם כבעלי טווח נסיעה של 200 ק"מ בין טעינה לטעינה. המשמעות היא שלאחר טעינת לילה שתמשך להערכתנו 4-5 שעות (כי האוטובוס לא יגיע עם מצברים פרוקים לחלוטין) יוכלו האוטובוסים הללו לסיים יום עבודה ללא צורך בטעינה נוספת. בכל מקרה, יש לנו אופציה לבצע להם גם טעינת יום, כאשר כל שעת טעינה מוסיפה לטווח הנסיעה של האוטובוס כ-30 ק"מ. בנקודות המשקיות (חוף הכרמל ונווה שאנן) לא יוצבו נקודות טעינה שכן מסלול הנסיעה של האוטובוסים עובר סמוך למרכז הלוגיסטי ולכן במידת הצורך הם יוכלו להיכנס למרכז כדי לטעון את המצברים".

אין זה סוד שבאגד מגלים ענין בקבלת סטטוס של מוסך מורשה של יבואני האוטובוסים החשמליים, וככל הנראה גם היבואנים מאוד מעוניינים בשידוך הזה. "קיבלנו כבר פניה לתחזק את האוטובוסים החשמליים שיגיעו לארץ ואנו בוחנים בחיוב את הפנייה הזו", אומר זוהר אריה. "מאחר שהצפי הוא לגידול ניכר במספר האוטובוסים החשמליים בארץ במהלך השנים הקרובות - אין סיבה שאנחנו לא נהיה שם. הוא מוסיף. "לפי התוכניות, באזור ירושלים יש כוונה להפעיל עד סוף שנת 2018 - 50 אוטובוסים חשמליים ויש חברות תחבורה נוספות שכבר זכו במכרזים להפעלת אוטובוסים חשמליים. כל חברה כזו תפעיל מספר קטן יחסית של אוטובוסים כאלה, כך שבסופו של דבר, אנחנו באגד נהיה בעל צי האוטובוסים החשמליים הגדול ביותר ואצלנו יתרכזו רוב הניסיון והידע בתפעולם ובטיפול בהם. אז זה ניראה די טבעי שגם היבואנים יעדיפו אותנו כנותני השרות לאוטובוסים הללו. לאגד זה יכול להיות מרכז רווח נוסף וליבואנים כתובת אחת מקצועית ויעילה לטיפול באוטובוסים הללו", אומר זוהר אריה.

מפת הפריסה של האוטובוסים החשמליים


המשרד להגנת הסביבה שיזם יחד עם משרד התחבורה את המעבר לשימוש באוטובוסים חשמליים באזורים העירוניים פרסם "קול קורא" (מכרזים) בהם הוא מציע לחברות תחבורה ציבורית שיהיו מוכנות להפעיל אוטובוסים חשמליים - סיוע כספי (שניתן ברובו באמצעות קק"ל שנרתמה גם היא לשיפור איכות הסביבה באמצעות הכנסת אוטובוסים לא מזהמים לאזורים עירוניים). הסיוע הכספי נאמד בכ-360 אלף שקל לאוטובוס, ונועד לכסות על הפער שבין מחירו של אוטובוס רגיל, בעל מנוע דיזל לאוטובוס חשמלי.

המשרד להגנת הסביבה מגדיר זאת כך: "מטרת התמיכה היא עידוד כניסת כלי רכב נקיים לשוק התחבורה הציבורית בישראל, והורדת חסמים המקשים על כניסת טכנולוגיה חשמלית חדשה לצי האוטובוסים הקיים בארץ". עד כה אושרו כבר מענקים לרכישת 62 אוטובוסים כאלה, ובימים אלה פורסם כבר "קול קורא" להפעלת 10 אוטובוסים חשמליים נוספים באזור ירושלים. אגד מתכוונת להתמודד גם על מכרז זה. אז הנה מפת הפריסה שאושרה עד כה והזוכים במכרזים:
  • אגד: להפעלת 25 אוטובוסים באזור מפרץ חיפה
  • דן: להפעלת 21 אוטובוסים במטרופולין תל אביב-גוש דן
  • קווים: להפעלת 6 אוטובוסים באזור מכבים-רעות
  • מטרופולין: להפעלת 5 אוטובוסים באור השרון
  • סופרבוס: להפעלת 5 אוטובוסים באזור עפולה
בימים אלה פורסם קול קורא להגשת הצעות להפעלת 10 אוטובוסים חשמליים בירושלים. אגד מתכוונת להתמודד על מכרז זה.

מאת בני ברק
מערך התחזוקה של אגד ערוך לעידן החשמלי
מערך התחזוקה של אגד ערוך לעידן החשמלי
מערך התחזוקה של אגד ערוך לעידן החשמלי
מערך התחזוקה של אגד ערוך לעידן החשמלי
מערך התחזוקה של אגד ערוך לעידן החשמלי
מערך התחזוקה של אגד ערוך לעידן החשמלי