"השריף" של הבטיחות ואיכות הסביבה באגד

סלים סעדיה חובש שלושה כובעים: ממונה על הבטיחות, והבריאות התעסוקתית על איכות הסביבה ועל הנגישות - והכל ב"מחלקה" של איש אחד. שיתוף הפעולה עם ניר נוביק שנוצר בעקבות יישום תכנית שלדור מסייע לקידום הטיפול בנושאים שתחת טיפולו של סלים. "היעד שלי: להפוך את אגד לחברה הנקייה, הבטוחה ונותנת השרות הטובה ביותר".

מאת בני ברק

תעודת זהות


שם: סלים סעדיה
תפקיד נוכחי: ממונה בטיחות ואחראי ארצי לאיכות הסביבה
גיל: 53
מצב משפחתי: נשוי + 3 מראם (26), נדין (24), מחמוד (13)
מגורים: בסמת טבעון
שנת הצטרפות לאגד: 1989 כחבר, דור שני באגד. האב מחמוד סעדיה היה נהג בסניף טבעון.
השכלה: בעל תואר ראשון בהנדסת מכונות ותואר שני בניהול משאבי טבע וסביבה.
תפקידים קודמים: נהג בסניף טבעון במשך 3 שנים, איש מחלקת מו"פ כמהנדס ייצור בחיפה ומשנת 1996 ממונה בטיחות ואחראי איכות סביבה באגד.


רובכם בוודאי מכירים אותו או שלפחות שמעתם עליו. קוראים לו סלים סעדיה ולמרות שהוא רק איש אחד הוא למעשה נחשב למחלקה שלמה מחלקת הבטיחות ואיכות הסביבה באגד. הוא האיש שיציק לכם אם האוטובוס שלכם מעשן ופולט גזים וחומרים מזהמים אחרים לסביבה, הוא האיש שיגיע לבדוק אם את נועלים נעלי בטיחות בעבודה במוסך, או חובשים כפפות ומסכות במקומות שזה נדרש. הוא האיש שחלילה וחס, במקרה של תאונת עבודה יגיע לחקור את נסיבותיה ולהסיק מסקנות לגבי מי ומה גרמו לתאונה. בקיצור "השריף" של הבטיחות ואיכות הסביבה בכל אגד.

סלים (דור שני לחברי אגד אביו מחמוד היה חבר אגד ונהג בסניף טבעון עד לפרישתו לגמלאות), החל את דרכו באגד כנהג בסניף טבעון. כמהנדס מכונות מצא את דרכו מהר יחסית - לאחר 3 שנות נהיגה - במחלקת מחקר ופיתוח של אזור הצפון של אגד ובשנת 1996 מונה לממונה בטיחות ואחראי על איכות הסביבה באגד לאחר שהשלים תואר שני בניהול משאבי טבע וסביבה.

למרות האחריות הרבה המוטלת עליו, שכן החוק מחייב כל מפעל המעסיק מעל 50 עובדים להעסיק ממונה בטיחות הוא "מחלקה" של איש אחד ופורש את עצמו על פני כל מפת הפעילות של אגד. ובנוסף לבטיחות הוא גם אחראי לשמירת איכות הסביבה תחום שבשנים האחרונות זוכה לתשומת לב גדולה, אולי יותר אפילו גדולה מזו של הבטיחות.

בניתי תפקיד שלא היה קיים באגד


כששואלים את סלים איך הוא מצליח להתמודד עם תפקיד תובעני כזה, הוא מחייך בצנעה ומשיב: "זה לא מדויק לומר שאני עושה הכל לבד. נכון שאת התפקיד הזה באגד אני בניתי. כי כשמוניתי לתפקיד בשנת 1996 זה היה תפקיד חדש באגד שלא היה קיים עד אז. אבל כיום אני נעזר בעבודתי בוועדות בטיחות שהקמנו בכל מתקני האגודה המשקיים. הוועדות האלה מורכבות מנאמני בטיחות שמונו בכל המתקנים הללו לאחר שעברו הכשרה לתפקיד.

אחת לחודש אני מקבל מהם דיווח על מצב הבטיחות ואיכות הסביבה באתר שבו הם עובדים כולל הצעות לשפור וייעול הבטיחות או חלילה דיווח מיידי על תאונת עבודה שארעה ואז אני מגיע למקום כדי לחקור איך ומדוע ארעה התאונה. האם כללי הבטיחות לא נשמרו, האם יש צורך להסיק מסקנות נגד מי שהיה אשם במחדל ובעיקר כדי לשפר ולתקן נהלים ואת תנאי העבודה כדי שמקרים כאלה לא יחזרו על עצמם.

מאחר שאני כפוף ישירות לאגף היו"ר ומי שממונה עלי ישירות הוא ניר נוביק ראש מטה אגף היו"ר – אני זוכה לסיוע ולהיענות לכל פנייה שלי. הכפיפות הזו מקצרת מאוד את הדרך להביא את ההמלצות או צרכי הבטיחות שמתעוררים – ישירות לפורום הניהול הבכיר של אגד", אומר סלים.

איכות הסביבה - עולם ומלואו


הכובע השני שלו כאחראי לאיכות הסביבה מוגדר אצלו כ"עולם ומלואו". איכות הסביבה זה תחום שמתייחס לאוויר, קרקע ומים. שלושה היסודות שעליהם העולם שלנו עומד. ואגד נושקת לכל אחד מהתחומים האלה. יש לנו מפעלים ומוסכים שמשתמשים במים ויוצרים שפכים שיש לטפל בהם ולסלקם בהתאם לסטנדרטים שנקבעו בחוק. כל חריגה מהסטנדרטים הללו מסבכת בתביעה פלילית לפי חוק המים. בנוסף לכך מוטלים קנסות כבדים על מי שאינו עומד בדרישות החוק על ידי תאגידי המים העירוניים. הם גם מדווחים על החריגות הללו למשרד להגנת הסביבה.

כך למשל אם במי הביוב של המפעל או המוסך מתגלה כמות שמנים מעל המותר - מוכפל מחיר המים לאותו גוף שבו נתגלתה החריגה בהתאם לנוסחה שנקבע בכללי תאגידי המים. הקנסות הללו יכולים להגיע לסכומים דמיוניים של מאות אלפי שקלים. "איכות" השפכים נבדקת על ידי תאגידי המים בביקורות פתע 4 פעמים בשנה.

כדי למנוע חריגות כאלה אנו מנהלים מעקב אחרי "איכות" השפכים בסיוע מחלקת נכסים ועורכים ביקורות יזומות של מי השפכים במתקנים בעייתיים באמצעות חברה חיצונית שמתמחה בכך, ואם מתגלה חריגה ולו הקטנה ביותר באותו מתקן- מנהל המתקן נדרש לתקן מיד את החריגה הזו באמצעות שינון נהלי העבודה נכונים.

טיהור הקרקע


ואם "נעלה" ממערכות השפכים לפני הקרקע - גם כאן יש לאגד, בעיקר בתקופה האחרונה נגיעה מאסיבית מאוד לנושא. המודעות לזיהום או נכון יותר טיהור קרקעות גדלה מאוד בשנים האחרונות. אם בשנות ה-60 של המאה הקודמת איש לא התייחס לנושא כיום יש הקפדה רבה על שמירת הקרקע.

מאחר שאגד מפנה בתקופה האחרונה, במסגרת ההתייעלות, שטחים ששימשו כחניונים או מוסכים- היא נדרשת לערוך בדיקות של איכות הקרקע של אותם נכסים ולטהר קרקעות שבהן מתגלה זיהום. באתרים המפונים נדרשים לבצע "סקר היסטורי" שמטרתו לזהות את מקורות הזיהום ולתחם את האזורים בעלי הפוטנציאל לזיהום הקרקע. בהמשך מבצעים סקירה במטרה לאתר את עומק הזיהום. הסקירה הזו מחייבת לבצע קידוחים ונטילת דגימות קרקע לאפיון עומק הזיהום ומידת התפשטותו לרוחב. ואם הזיהום לא חדר למי התהום. כל הפעילות הזו של טהור הקרקע עשויה להגיע למאות אלפי שקלים ולעיתים אף למיליוני שקלים.

לכן העדיפות שלנו היא להגיע להסדרים כספיים עם רוכשי הנכסים הללו על מנת שהם יטפלו בנושא טיהור הקרקע. בשנים האחרונות טיפלנו בפינוי 11 מיתקנים שלנו (רובם הוחזרו לחברת ניצב"א) וברובם הגענו להסדרים כספיים שפטרו אותנו מהצורך לטפל בעצמנו בפרויקט.

בגלל המורכבות והעלות הגבוהה של טיהור קרקע אנו מקפידים מאוד בנושא ובכל מקום שבו קיים חשש לזיהום קרקע - אנו מתערבים מיד בדרישה לתקן את הליקוי. המתקנים החדשים שנבנים בשנים האחרונות כמו המרכז הלוגיסטי החדש בקריות ובעמק שרה בדרום - יש הקדה גדולה על בניה לפי תקנים חדשים שבמסגרתם נמנע זיהום של הקרקע.

מובילים בהקטנת הזיהום מאוטובוסים


ובנושא זיהום האויר - שהוא המוכר ביותר – דומני שאין צורך להרחיב על הפעילות שאגד נוקט למניעת הזיהום. רק באחרונה קלטנו באגד 25 אוטובוסים חדשים בעלי הנעה חשמלית שאינם מזהמים כלל. ערכנו בדיקות באמצעות גופים חיצוניים של רמת הקרינה בתחנות הטעינה של האוטובוסים הללו בנוסף לבדיקות שערך משרד התחבורה. כדי לשמור על "הירוק" באגד רכשנו אוטובוסים חדשים העונים לתקן יורו 6 ואת האוטובוסים הישנים יותר שהיו מותאמים לתקן יורו 2 הוצאנו משימוש. באוטובוסים מתקן יורו 3 הותקנו לוכדי חלקיקים שהפכו את רמת הפליטה מהם לרמה זהה לזו של האוטובוסים העונים לתקן יורו 6.

אני יכול לומר כיום בפה מלא שצי האוטובוסים שלנו באגד עומד בכל הדרישות של תקני זיהום האוויר ותוך זמן לא רב יהפוך למתקדם ביותר בין ציי הרכב של חברות ההסעה הציבוריות.

ואם לא די לסלים העיסוק בשני הכובעים הללו - הניחו על ראשו מגבעת נוספת: את הטיפול בכל נושא הנגישות לאוכלוסייה מוגבלת לאוטובוסים ובתחנות. ההנגשה מטופלת אצלנו בשני מישורים: הראשון הוא התקנת המיתקנים הנדרשים כמו רמפות באוטובוסים אוטובוסים נמוכי משטח שמאפשרים לעלות אליהם עם כסאות גלגלים ומקומות באוטובוסים המיודעים לכסאות גלגלים ובהם אפשר לרתום את כסא הגלגלים כדי שלא "יטייל" באוטובוס במהלך הנסיעה.

המישור השני הוא החדרת התודעה של התייחסות נאותה וסיוע לנכים מצדם של הנהגים. תלונות נגד נהגים שאינם מתייחסים כראוי למוגבלים - מטופלות במלוא חומרת הדין, ולשמחתנו הרבה אין לנו מקרים רבים כאלה".

ועל שיתוף הפעולה עם ניר נוביק


"אנחנו עובדים בשיתוף פעולה מלא. נפגשים אחת לחודש ודנים בכל הסוגיות שעל הפרק במטרה לקדם את הטיפול בהן. עד להפעלת התוכנית האסטרטגית החדשה תכנית שלדור הייתי כפוף לאגף תו"פ. הכפיפות כיום היא לאגף היו"ר וזה מעין קיצור דרך, אומר סלים סעדיה. אנו מכינים טבלת משימות שיש לבצען ובכל פגישה מקיימים מעקב מה בוצע ומה טרם בוצע ודואגים לקדם את הטיפול בנושאים הללו. פורום הניהול הבכיר מקבל מאתנו אחת לרבעון דיווח על פליטות עשן מאוטובוסים ואיך טיפלו בהן ואחת לשנה נמסר דיווח לרגולטור על מצבו של צי הרכב כולו.

לסיכום: סלים וניר תמימי דעים שאגד היא כיום החברה המובילה בתהליך השיפור של צי הרכב שלה בכל הקשור לתיקני זיהום. אגד עומד כיום בכל הדרישות והתקנים למניעת זיהום אוויר. החל מיום 1.1.18 פליטת החלקיקים הממוצעת מכל כלי הרכב של אגד - אסור שתעלה על 0.03 גרם לק"מ לרכב. החל מיום 1.1.20 – לפחות 3% מצי האוטובוסים העירוניים חייבים יהיו לפעול באמצעות הנעה חלופית.
היעד שלנו הוא שאגד תהיה לא רק החברה המובילה בשרות, ובבטיחות אלה גם החברה המובילה בתחום מניעת הזיהום מהאוטובוסים שלה. והיעדים האלה הם בהישג יד". מסכמים בני שיחנו.


הנגשת אוטובוסים ישנים

באוטובוסים ישנים (שהחלו לפעול לפני שנת 2003) חייבים להיות אמצעי ההנגשה הבאים:
  • שלט המורה על מספר הקו בחזית האוטובוס.
  • לחצני עצירה, מאחזי יד ובליטות בצבע צהוב.
  • פתחי כניסה, פתחי יציאה וקצות מדרגות מסומנים לכל רוחב הסף בפס אזהרה.
  • שלושה מקומות ישיבה לאנשים עם מוגבלות הנעים בלא כיסא גלגלים, מתוכם מקום ישיבה אחד לאדם עיוור המלווה בכלב נחייה, וזאת במחצית הקדמית של כל אוטובוס משני צדי המעבר.
  • מערכת כריזה פנימית להכרזה על התחנה.

אוטובוסים חדשים נגישים

אוטובוסים נגישים שנוספו לאחר שנת 2003 הם נמוכי רצפה ונושאים את סמל הנגישות הבינלאומי. האוטובוסים החדשים חייבים את אמצעי ההנגשה הבאים, בנוסף לאלו שצויינו לגבי אוטובוסים ישנים:
  • דלת כניסה רחבה יותר מ- 100 ס"מ.
  • מתקן הרמה לכניסה ויציאה של נוסע על כיסא גלגלים וכן מנגנון למניעת תזוזה של האוטובוס בעת הפעלת המתקן.
  • מקום מתאים לכיסא גלגלים ולידו לחצן עצירה ייחודי.אמצעים לעיגון כיסא גלגלים באוטובוס כדי להבטיח את יציבותו בשעת הנסיעה (כגון חגורת בטיחות).
  • אם קיימים מסעדי יד במושבים, על המסעדים במקומות המיועדים לאנשים עם מוגבלות להיות ניתנים להרמה.
  • מערכת כריזה פנימית (לנוסעים באוטובוס) וחיצונית (עבור הממתינים בתחנה).
  • מספר הקו ויעד הנסיעה בחזית האוטובוס, ומספר הקו על שלט בצד האוטובוס הפונה למדרכה וכן בגב האוטובוס – בכתב צהוב על רקע שחור.

פעולות להן אחראי נהג באוטובוס נגיש

  • הנהג חייב לכרוז פנימה מידע על התחנה הבאה.
  • הנהג חייב לכרוז החוצה את מספר הקו כשהוא עוצר בתחנה.
  • הנהג צריך להתקרב לרציף התחנה.
  • הגישור בין האוטובוס לרציף עבור נוסע בכיסא גלגלים נעשה באמצעות כבש (רמפה) ידני או אוטומטי, אשר נהג האוטובוס אחראי על תפעולו.
  • בכדי להעלות נוסע בכיסא גלגלים, הנהג צריך לפתוח את הכבש בעת העצירה בתחנה.
  • לאחר שהנוסע עלה, על הנהג לעגן את כסא הגלגלים שלו, כשגבו לכיוון הנסיעה.

"השריף" של הבטיחות ואיכות הסביבה באגד