היו זמנים

ההיסטוריה של "אגד" מתחילה בינואר 1933, עת התאחדו ארבע חברות תחבורה ציבורית לגוף אחד, שהמשורר הלאומי חיים נחמן ביאליק נתן לו את השם "אגד". אולם ההיסטוריה של התחבורה הציבורית המנועית בארץ ישראל מתחילה, למעשה, הרבה לפני כן, בשלהי מלחמת העולם הראשונה, לאחר שהצבא הבריטי הכניע את צבאות התורכים וממשלת הוד מלכותו המלך ג'ורג' החמישי קיבלה מנדט לשלוט בארץ. המשך


  • ערוץ ההיסטוריה מספר על אגד

    ערוץ ההיסטוריה מספר על אגד

    במסגרת הסדרה "החברות המייסדות" של ערוץ ההיסטוריה עלה פרק על אגד, כאחת החברות המייסדות בארץ ישראל, אנו שמחים להגיש לכם כאן את הפרק המלא.
  • 1.1.1933 - היום בו הוקם אגד

    1.1.1933 - היום בו הוקם אגד

    בפרוס מלחמת העולם הראשונה,כאשר הישוב היהודי מנה רבבות נפש בלבד והארץ היתה שוממה ומוזנחת, אמצעי התחבורה הנפוצים היו הדיליז'אנס, הגמל והסוס. אך עם תום מלחמת העולם הראשונה, גברה המודרניזציה ועמה התרחבות והתיישבות. אט אט מופיעים כלי רכב נשמע טרטור המנוע, נסללים כבישים המקשרים מושבות עם ערים, עם השכונות החדשות ועם הישובים הנידחים.
  • 80 שנות צבע

    80 שנות צבע

    מהקמת הקואופרטיב בשנת 1933 ועד לשנת 1938 היו האוטובוסים צבועים בגוונים שונים. זאת בשל העובדה כי בהפעלת התחבורה הציבורית נטלו חלק מגוון של מפעילים, כל אחד, עם אוטובוסים הצבועים בצבעים שונים. המשותף לכולם בעת ההיא היה פס לבן בדופן בו נכתב מסלול הקו. לימים נצבעו האוטובוסים בגוון ירקרק כשבחזיתם התנוסס סמל אגד.
  • "הטייגרים" שלנו עדיין בשירות... בבורמה

    "הטייגרים" שלנו עדיין בשירות... בבורמה

    במהלך טיול במזרח הרחוק הגעתי לבורמה (כיום מיאנמר) והסתקרנתי לדעת מה עלה בגורל ה"טייגרים" של אגד אשר נמכרו לבורמה לפני שנים. ואכן, במהלך השבוע ששהיתי בבורמה הצלחתי לקלוט בזווית העין, תוך כדי נסיעה, שלושה אוטובוסים של אגד.
  • יציאת מצרים של אגד

    יציאת מצרים של אגד

    לאלה ששכחו, ולאלה שאולי מעדיפים לשכוח - חג הפסח הוא ההזדמנות לקיים את המצווה ולספר לכולם (וכל המרבה הרי זה משובח) את סיפור כניסת ויציאת מצרים של אגד- הן במהלך מלחמת יום הכפורים והסעות החיילים אל מעבר לתעלה והן בהפעלת קו שרות סדיר מתל אביב לקהיר. אבי לנדאו שנהג באוטובוסים האלה נזכר ומשתף אותנו באותה יציאת מצרים.
  • 50 שנה לאיחוד "המקשר" ו"אגד"

    50 שנה לאיחוד "המקשר" ו"אגד"

    ב-1 בינואר 1967 בוצע סופית האיחוד בין שני מפעילי התחבורה הציבורית בירושלים: "המקשר" ו"אגד", לאחר שנים ארוכות של מו"מ שידע עליות ומורדות. האיש שעל שמו רשומה הצלחת המיזוג הוא דוד ליכטמן מנהל "המקשר" שיזם גם בשנת 1931 את הקמתו כמיזוג בין מפעילי התחבורה העירונית בירושלים. מחלוקות על שווי הנכסים מנעו מיזוג מוקדם יותר בין שני הקואופרטיבים.
  • היי דרומה לאילת, הרבה לפני דגל הדיו ...

    היי דרומה לאילת, הרבה לפני דגל הדיו ...

    בטקס חגיגי שנערך ליד ה"חושה", במסגרת חגיגות ה-50 של אילת, צויין האירוע מיום 10 במארס 1949 שבו הונף דגל הדיו על ידי חיילי צה"ל שהגיעו לאום רשרש בסיומו של מבצע "עובדה" להשלמת כיבוש הערבה מידי הלגיון הערבי העבר - ירדני, שתפס את מקומם של הבריטים והחזיק בנקודות שונות בערבה.
  • חבורת "יהודה" - חלוצי התחבורה בראשון-לציון

    חבורת "יהודה" - חלוצי התחבורה בראשון-לציון

    ראשון לציון שוכנת במישור החוף כ10- ק"מ מדרום לתל-אביב. מקור השם הוא בפסוק "ראשון לציון הנה הינם" (ישעיהו מ"א, כ"ז). היא הוקמה בשנת 1882 כמושבה החקלאית העברית השנייה בארץ ישראל (אחרי פתח תקווה) בידי קבוצת יהודים מרוסיה, חלקם מאגודת חובבי ציון וחלקם מאנשי ביל"ו, אשר התארגנו ביפו. בשנים הראשונות ידעו המתיישבים קשיים וסבל.
  • מ"שירות הגבול" ועד "שירות החולה"

    מ"שירות הגבול" ועד "שירות החולה"

    ראשית התחבורה הציבורית בגליל העליון. עד שנת 1933 התנהלה התחבורה בין יישובי הגליל העליון באמצעות חמורים, פרדות, דיליזנסים ומכונית "פורד" קטנה בעלת שלושה חלונות, שנרכשה בראשית שנות השלושים ואפילו הבדווים סירבו לנסוע בה בגלל מצבה הרעוע.
  • עם פורצי הדרך ל"מבצע ליטאני"

    עם פורצי הדרך ל"מבצע ליטאני"

    לאחר פיגוע הירי לעבר האוטובוס בכביש החוף ב"שבת הדמים", שבו נהרגו 34 איש - חברי המשוטטים מסניף תחנת "אגד" חיפה ואזרחים נוספים, הוחלט על פעולה היקפית נגד קיני המחבלים בלבנון.
  • אספני האוטובוסים

    אספני האוטובוסים

    אוטובוס אספנות אינו מחזה נדיר ברחבי העולם. רבים מהאוטובוסים שהוצאו משירות מגיעים לאנשים פרטיים שמשמרים אותם ומפיחים בהם רוח חדשה. המודעות לשימור אוטובוסים ברחבי העולם גדולה ורבים מכלי רכב אלה משתתפים באירועים שבהם מוצגים לראווה בפני הציבור הרחב רכבי עבר. בישראל יש קבוצת אנשים שתחביבה שיקום ושימור מכוניות ישנות.
  • לא תמיד הקומה השנייה אטרקטיבית..

    לא תמיד הקומה השנייה אטרקטיבית..

    51 הניאופלאנים הדו קומתיים שפעלו באגד בשנות ה-90 והיו בתחילת דרכם אטרקציה בקרב הנוסעים ובעיקר משפחות עם ילדים - לא היו ממש סיפור הצלחה בטווח הארוך למרות החידושים והשיכלולים הרבים שהיו בהם - ויצאו לפנסיה מוקדמת אחרי 10 שנות שרות ולא מעט בעיות.
  • סוף עידן כרטיסי הנייר באגד

    סוף עידן כרטיסי הנייר באגד

    לאחר שמונה עשורים (מאז 1933) תם עידן כרטיסי הנייר באגד שהיו נפוצים ונמכרו אצל הנהגים והקופאים מאז היווסדה של אגד ועד לאחרונה, כתבנו יצא לבית הדפוס המיתולוגי ולמחסן הכרטיסים ההיסטורי במפעל הייצור באזור, פגש באנשים שהיו אמונים על מלאכת ההדפסה וההפצה ויצא נפעם.. חתיכת היסטוריה!
  • אוטובוס ה''מאק'' שהאכיל את אגד לא מעט מרורים..

    אוטובוס ה''מאק'' שהאכיל את אגד לא מעט מרורים..

    מנועי הדיזל של המאקים שהגיעו מארה"ב לא עמדו בעומס העבודה והם הוחלפו במוסכי אגד במנועי ליילנד, מה שאפשר להם להמשיך ולשרת עוד מספר שנים. בין שלל דגמי האוטובוסים שנרכשו במסגרת הסיוע האזרחי האמריקאי למדינת ישראל לאחר מלחמת העצמאות היו שלדות אוטובוסים מדגם ''מאק''.
  • איך ניצלנו מרכש אוטובוסים משומשים בראשית שנות ה-50

    איך ניצלנו מרכש אוטובוסים משומשים בראשית שנות ה-50

    הצורך הדחוף באוטובוסים שנוצר מיד לאחר קום המדינה, הביא את קברניטי המשק דאז להחליט על רכש מהיר של אוטובוסים משומשים כדי לענות לצרכי התחבורה הציבורית* משלחת של אגד ודרום יהודה שיצאה לאנגליה לבדוק את האוטובוסים המליצה לא לגעת בהם ובמקום זאת המליצה על רכישת אוטובוסים חדשים של AEC ועל המארק 1 של ליילנד ששימש אחר כך שנים רבות את נוסעי התחבורה הציבורית.
  • גרר ירושלים בשנות ה-90

    גרר ירושלים בשנות ה-90

    "על מנת להקנות לצוות ניסיון ומיומנות הייתי מעביר להם השתלמויות בגרירה באמצעות אוטובוס ישן שיצא משימוש, הייתי מדרדר אותו בשטח טרשי ואז נסענו לחלצו וללמוד את כל הבעיות והקשיים שהם מנת חלקם של חילוצים אלה, כך למדו החברים להתגבר על תנאי השטח ולתפעל את הכלים בצורה מיומנת".
  • הסיפור של קו 100 - תל אביב - קהיר

    הסיפור של קו 100 - תל אביב - קהיר

    בימים שלאחר חתימת הסכם השלום עם מצרים ניהלנו משא ומתן על פתיחת קו תחבורה ציבורית בין תל אביב וקהיר, שעל הפעלתו הוסכם במסגרת הדיונים על סעיפי הסכם השלום. הפעלת הקו הזה, (וכן קו נוסף בין תל אביב ושארם א-שיח' שלא הופעל בסופו של דבר מעולם),הייתה אחד הצעדים ליציקת תוכן בהסכם השלום ולעודד שיתוף פעולה הדדי בין שתי המדינות.
  • התפתחות המוסכים בירושלים

    התפתחות המוסכים בירושלים

    המוסכים בירושלים החלו להתפתח עם הפעלת מכוניות להסעת נוסעים, עוד בטרם הוקמו הקואופרטיבים לתחבורה בעיר ירושלים.
  • "כולם היו בני..."

    "כולם היו בני..."

    נח סלוצקי מנהל מוזיאון הרכב ההיסטורי של אגד מספר איך תיעל את יצר האספנות שלו להקמת מוזיאון האוטובוסים של אגד * איך בסיוע "משוגעים לדבר" הגיעו גרוטאות השוסון הצרפתי ממעמקי נחל דוד בדרום למוזיאון * איך חזר הסמל המקורי של הסקניה ואביס ש"נעלם" בעקבות חניית לילה בקרית שמונה - להתנוסס על האוטובוס הנדיר לאחר 15 שנה * ועל החלום-חזון שלו שהמוזיאון שמתמודד בבעיות תקציב יהפוך יום אחד לחלק ממוזיאון לאומי לתולדות התחבורה בישראל.
  • אני כבר מתגעגע למוסך עיר גנים שבו גדלתי ובו התחלתי את דרכי באגד

    אני כבר מתגעגע למוסך עיר גנים שבו גדלתי ובו התחלתי את דרכי באגד

    יוסי כהן, כיום מנהל החטיבה להנדסת רכב וציוד מוסכים באגד מספר על הקשר שלו למוסך עיר גנים שאותו הוא מכנה "היהלום בכתר של מוסכי אגד". כשהיה צורך למצוא פתרון יצירתי: היתה כתובת ברורה: מוסך עיר גנים.
  • מוסך הצפון - עיר גנים בראיה היסטורית

    מוסך הצפון - עיר גנים בראיה היסטורית

    מוסך "עיר גנים" הידוע גם בשם "מוסך צפון", היה חולייה ראשונה בשרשרת מוסכים אותה תכננה ופיתחה אגד במהלך שנות ה-50 של המאה הקודמת, ואשר שימשו בסיס להקמת תשתית תחזוקה לרכבי האגודה. במהלך השנים נבנו מוסכים נוספים, אולם ייזכר תמיד כמוסך הבכור ברשת.
  • סוף עידן המרצדס 303 באגד

    סוף עידן המרצדס 303 באגד

    ותר מ-28 שנים לאחר שראשוני האוטובוסים הבינעירוניים מדגם "מרצדס 303" הגיעו לישראל מוגמרים והוכנסו לשירות באגודה, הושבתו, בראשית פברואר 2009, ללא טקסים וחגיגות, אחרוני האוטובוסים מדגם זה, ששירתו נאמנה את התחבורה הציבורית בישראל, ונשלחו אל מגרשי הפירוקים.
  • כניסת דגמי המרצדס הראשונים לאגד

    כניסת דגמי המרצדס הראשונים לאגד

    מאמצע שנות ה-50 הייתה חברת "ליילנד" האנגלית ספק יחיד של אוטובוסים מדגם "רויאל טייגר" מארק 2 לאגד, אך לקראת שנות ה-70 לא היו לחברה זו דגמים חדשים של אוטובוסים להציע והיא המשיכה להתבסס על הדגם המיושן הקיים.
  • פירוק אוטובוסי "מרצדס 303" שנמכרו למדינות זרות

    פירוק אוטובוסי "מרצדס 303" שנמכרו למדינות זרות

    בראשית שנות האלפיים בוצעה על ידי האגודה עסקה למכירת אוטובוסים ישנים מדגם "מרצדס 303" לחברות תחבורה ציבורית במוסקבה והסביבה. המדובר בכמות גדולה של אוטובוסים מושבתים שעמדו כאבן שאין לה הופכין במגרשי ההשבתות. האוטובוסים שהועברו לרוסיה הוכנסו שם לשירות כמו שנקנו..
  • עידן ה"שוסון" באגד - תקופת הביניים

    עידן ה"שוסון" באגד - תקופת הביניים

    בשנות החמישים הופיעו בכבישי ישראל אוטובוסים מטיפוס חדש שלא היו מוכרים עד אז בארץ. זה היה ה"שוסון", שנרכש מצרפת במסגרת עסקה כוללת בין ממשלת ישראל וממשלת צרפת. עם התגברות גלי העלייה בראשית שנות ה-50 נוצר מחסור גדול באוטובוסים בקואופרטיבים לתחבורה והיה צורך לחדש את צי האוטובוסים המיושן. בתקופה ההיא סבלה המדינה מחסור במטבע חוץ והוטלו הגבלות על יבוא אוטובוסים ארצה.
  • מכשיר הכרטוס הראשון באגד

    מכשיר הכרטוס הראשון באגד

    מכשירים אוטומטיים להנפקת כרטיסים לנוסע נפוצים בימינו בחברות התחבורה המתקדמות בעולם, כולל בישראל. בשנים האחרונות חלה התפתחות נוספת בהפעלת מכשירי הכרטוס באוטובוסים כחלק משיפור רמת השירות והשאיפה היא להגיע לשילוב מלא של המכשירים האוטומטיים בנושא הכרטוס לסוגיו. כיום יש מספר סוגי מכשירים שמהם ניתן להנפיק כרטיסים, רובם בתוך האוטובוסים וחלקם בתחנות ההמתנה.
  • עידן ה"ליילנד" באגד

    עידן ה"ליילנד" באגד

    דגמי ה"ליילנד" לסוגיו שהחלו להגיע לישראל מאמצע שנות ה-50 היו בעבור חברי ועובדי הקואופרטיב ציון דרך אשר חתם תקופת נהיגה על אוטובוסים המצוידים בתיבות הילוכים ידניות. דגמים אלה, אשר צוידו בתיבת הילוכים חצי אוטומטית, ללא דוושת מצמד...
  • מרצדס 404

    מרצדס 404

    מאז תחילת שנות ה-80 החלה האגודה לרכוש אוטובוסים מדגם מרצדס שנחשבו משוכללים, טובים ופועל יוצא מכך יקרים יותר מכל דגמי האוטובוסים שפותחו על ידי היצרנים באירופה.
  • סיפורו של הקומתיים באגד

    סיפורו של הקומתיים באגד

    במהלך ההצטיידות של אגד ברכב מסוג ''מרצדס'', בשנים 1985-1980, נכנסו לשרות יותר מאלפיים אוטובוסים חדשים. סמוך לסיום ההצטיידות הגיע לניסוי אוטובוס דו-קומתי בעל יכולת הסעת נוסעים כפולה מכל רכב אחר שהיה אי פעם באגד. אוטובוס זה היה מיועד להסעת נוסעים בקווים הבין עירוניים ולהסעת תיירים.
  • סיפורו של אוטובוס המרצדס העירוני שנבנה בארץ

    סיפורו של אוטובוס המרצדס העירוני שנבנה בארץ

    בתחילת שנות ה-80 החל אגד ברכש אוטובוסים מסוג מרצדס בכמויות גדולות מתוך מטרה להצעיד את אגד לעידן שנות ה-80 ולהחליף בהדרגה את הליילנד הוותיק ששירת אותו שלושה עשורים, בעסקאות רכישה אילו נקנו ונבנו מאות אוטובוסים לשרות העירוני ובהם בלט הדגם העירוני שנבנה במפעל מרכבים.
  • אוטובוס הוולוו B10B הראשון שהגיע לאגד

    אוטובוס הוולוו B10B הראשון שהגיע לאגד

    בשנת 1992 החליטה מזכירות אגד על בחינה מחדש של נושא ההצטיידות באוטובוסים ממספר חברות מובילות באירופה כגון וולוו, סקניה,ומ.א.ן. זאת מתוך מגמה להפעיל אוטובוסים בעלי עלויות תפעול נמוכות ולחסוך בהוצאות, כשלב ראשון במגמה זו הוחלט על בחינת אוטובוסים מסוג ''וולוו'' בהפעלה בקווי השרות ובעבודת התיירות.
  • אוטובוסי "סקאניה" באגודה בעבר

    אוטובוסי "סקאניה" באגודה בעבר

    ההיכרות הראשונה של אגד עם דגמי "סקאניה" הייתה בשנת 1958. היו אלה ארבעה אוטובוסים מצוידים במנוע אחורי, שהובאו לתקופת לניסיון והופעלו בקווי הצפון. כיוון שלא נמצאו מתאימים לתנאי הארץ הם הוצאו מהשירות לאחר מספר שנים.

מוזיאון הרכב

  • סיפורה של תחנה - איור של ת"מ חיפה בבת גלים ויספור הקמת התחנות המרכזיות ברחבי הארץ
    סיפורה של תחנה - איור של ת"מ חיפה בבת גלים ויספור הקמת התחנות המרכזיות ברחבי הארץ
  • פרסומת מאוירת - ארוך יותר מקו המשווה, אוטובוסים מסוג טייגר מקיפים את כדור הארץ
    פרסומת מאוירת - ארוך יותר מקו המשווה, אוטובוסים מסוג טייגר מקיפים את כדור הארץ
  • פרסומת מאוירת: הנסיעה הייתה נעימה וגם נוחה עם האוטובוסים החדשים של אגד - ילדה יורדת מאוטובוס
    פרסומת מאוירת: הנסיעה הייתה נעימה וגם נוחה עם האוטובוסים החדשים של אגד - ילדה יורדת מאוטובוס
  • פרסומת מאוירת לצעדת הנגב הלילית - גמל על רקע כביש
    פרסומת מאוירת לצעדת הנגב הלילית - גמל על רקע כביש
  • פרסומת מאוירת: אגד אוטובוסים טקסי - אוטובוס וטקסי ליד תחנה
    פרסומת מאוירת: אגד אוטובוסים טקסי - אוטובוס וטקסי ליד תחנה
  • פרסומת מאוירת באנגלית לאגד תיור ונופש - תראה את ארץ ישראל בדרך אחרת, גבר ואשה עם הגב
    פרסומת מאוירת באנגלית לאגד תיור ונופש - תראה את ארץ ישראל בדרך אחרת, גבר ואשה עם הגב
  • ברכת שנה טובה מאוירת: עלה וצלח בשנת תש"ח
    ברכת שנה טובה מאוירת: עלה וצלח בשנת תש"ח
  • מודעה מאוירת: הסכנה טמונה בכול פינה, כלב ועכבר
    מודעה מאוירת: הסכנה טמונה בכול פינה, כלב ועכבר
  • מודעה מאוירת: אבל'ה בוא הביתה בשלום
    מודעה מאוירת: אבל'ה בוא הביתה בשלום
  • פרסומת מאוירת: השגי שנת תש"י - אגד בראש הרשימה
    פרסומת מאוירת: השגי שנת תש"י - אגד בראש הרשימה
כרזות נוספות