• דף הבית
  • כשאחריות תאגידית פוגשת חדשנות

כשאחריות תאגידית פוגשת חדשנות

ניהול האחריות התאגידית והחדשנות של אגד נוגע במגוון רחב של נושאים. כחלק מבחינה של נושאים אלו, נוצרים שיתופי פעולה ופרוייקטים אשר מהווים אבן דרך בחיי הארגון. ראוי וחשוב לציון כי אגד היא אחת מ 18 החברות הראשונות בישראל אשר מדווחת באופן וולנטרי על פליטות גזי החממה למשרד לאיכות הסביבה ע"י סעדיה סלים אשר מנהל את נושא איכות הסביבה והבטיחות באגד.

27-07-2015
במסגרת מדידה ודיווח זה, עלה הרצון לצמצם את פליטות אלו . שיתוף פעולה בין עדי גמליאל מנהל אחריות תאגידית באגד למחלקת מיזוג ולמחלקת אחזקת מבנים בראשותו של  ניר לנדאו מנהל אגף המשק, יצר פרוייקט ייחודי בארץ בנושא תחבורה ציבורית אשר עד חודש אפריל 2014 היה שמור רק לכלי תעופה, מחודש זה מספר עדי גמליאל כי פועל בסניף אילת מזגן חיצוני אשר מקרר את האוטובוסים טרם יציאתם לכיוון המרכז וצפון הארץ .

מדובר על מזגן תעשייתי 20 טון קירור, אשר בעזרתו קירור האוטובוסים הפך לפעולה קצרה מאוד, יעילה וחסכונית במגוון רחב של הבטים. עד שאותו מזגן תעשייתי נכנס לפעילות באילת היו האוטובוסים מתקררים באמצעות המזגן הפנימי באוטובוס. התהליך אשר חייב את הנהגים להניע את האוטובוס ולהפעיל את המזגן בין שעה לשעה וחצי לפני הנסיעה, כדי שהנוסעים יוכלו לעלות לאוטובוס מבלי להיצלות. מבדיקה של מנהל  מחלקת המיזוג באגף המשק, אוטובוס אשר עומד חשוף לשמש כשלוש שעות באמצע היום באילת מגיע לטמפרטורה פנימית  של כ-58 מעלות צלזיוס.

שיטת הקירור הזו מתבצעת  בדומה לקירור מטוס בשדה תעופה. צינור המזגן מתחבר לדלת האוטובוס, מונע כניסת אוויר חיצוני ופשוט מכניס אוויר קר לתוך חלל האוטובוס במהירות גבוהה תוך שבצינור אחד נשאב האוויר החם ובכך נוצרת סירקולציה המאפשרת את היעילות של הקירור.  תהליך זה גם מקרר את תעלות המיזוג באוטובוס עצמו וכך חוסך עבודה מהמזגן של האוטובוס בתחילת פעולתו.

אוטובוס מחובר למתקן הקירור המהיר
אוטובוס מחובר למתקן טרם היציאה מהתחנה המרכזית באילת


טמפרטורת האוטובוס תוך דקות ספורות יורדת לכ 21 מעלות צלזיוס ובכך אנו מצליחים לענות על מספר אתגרים במקביל אשר אגד מתמודדת עימם בתפעול השוטף:
  1. צמצום פליטות גזי חממה באופן מהותי וניכר שכן, האוטובוסים אינם מונעים שעה וחצי אלה מספר דקות בודדות טרם יציאתם לסיעה
  2. נהגי האוטובוסים יכולים להגדיל את מנוחתם ,אינם צריכים להיות צמודים לאוטובוס זמן רב על מנת שיתקרר  ולהיות רעננים הרבה יותר ,דבר המגדיל את הבטיחות ואת הסובלנות של הנהגים.
  3. חסכון כספי משמעותי בכל נושא תצרוכת הסולר והבלאי.
  4. מתן שירות טוב יעיל ומהיר ללקוחות אגד אשר עולים לאוטובוסים קרים בעיר חמה כל כך
אחריות תאגידית במיטבה מהווה מנוף כלכלי משמעותי אך ורק אם התהליכים קשורים לפעילות הליבה של התאגיד אומר גמליאל, תהליכים שאינם קשורים לפעילות זו לא פעם אינם מחזיקים לאורך זמן. מנהלי אחריות תאגידית אשר משמשים כ"יזמים" בארגונים בהם הם פועלים חייבים להיות יצירתיים ככל שניתן ולמצוא את השותפים בכל חטיבה, אגף או מחלקה אשר יאמינו בתהליכים ויתגייסו לצידם. התגברות על האתגרים שיש לכל פירמה ללא שיתוף פעולה, וללא מטרה משותפת עם צוות העובדים בשטח הופכים את העניין למורכב הרבה יותר, וכאן התודה היא לכל אלו שסייעו למען הצלחת הפרוייקט החל מהנהלת סניף אילת, אנשי המשק אשר היו גורם משמעותי במקצועיות שלהם וברצון לשפר ולייעל.

מתקן הקירור
מתקן הקירור



תהליך זה הנו הראשון מבין פרוייקטים נוספים אשר רוקמים עור וגידים בנושא אחריות תאגידית, והרצון הוא תמיד לחשוב רחב ורחוק ככל שניתן, אלברט איינשטיין אמר שההגיון יביא אותך מנקודה א לנקודה ב, אך הדמיון יביא אותך לכל מקום, ולכן צריך להמשיך ולהיות עם הראש בעננים אך הרגליים על הקרקע ולאתגר את מנהל האחריות התאגידית בכל ארגון והוא את הסובבים אותו, על מנת שנוכל להפוך ולהיות טובים, יעילים ואחראיים יותר.