אחריות תאגידית

אחד האתגרים החשובים והדינמיים בעידן המודרני, הוא התחבורה. קואופרטיב אגד נוסד בשנת 1933 , ומאז הקמתו הוא מהווה חלק בלתי נפרד מהנוף הישראלי. גם היום, בהיותו מפעיל התחבורה הגדול בישראל המספק שירותי הסעה ציבוריים בארץ ובעולם, הקואופרטיב לא קופא על שמריו, וכולל מטרות סביבתיות שאפתניות באסטרטגיה העסקית שלו.

02-09-2014

דוח אחריות תאגידית 2011-2012


דוחות קודמים: דוח 2002-2004 | דוח 2004-2008 | דוח 2008-2010 | דוח 2010-2011
 

דבר מנהל האחריות התאגידית באגד


"הגנת הסביבה מהווה חלק בלתי נפרד מהשיקולים העסקיים שלנו", מסביר עדי גמליאל, מנהל השיווק הארצי והאחריות התאגידית של אגד. "בשנים 2009-2011 למשל, השקענו בפעילות בישראל מעל 17.5 מיליון שקלים", הוא מדגיש. "ההקפדה על הגנת הסביבה היא אחד היעדים המרכזיים שלנו, זאת לצד יעדי רווחיות, פיתוח עסקי, שירות ובטיחות".

ההזדמנויות העומדות בפני החברה הן רבות ולא פשוטות. עם זאת, בחרו באגד להיות פורצי דרך ומובילי שינוי, כאשר את דוחות האחריות התאגידית החלו לפרסם כבר לפני עשור בראשית שנת 2002.

"הודות למקצועיות ולנחישות של מר סעדיה סלים, הממונה באגד על תחום הבטיחות והגהות, אשר משקיע מאמצים רבים לקידום פרוייקטים במגוון תחומים שיפור מתמיד והתייעלות קבועה בנושאים הסביבתיים. מר סלים היה זה שהבין עד כמה הנושא חשוב. הוא הניע אותו, ומאז התחילה החברה לפתחו. זה תהליך שאין לו סוף, אבל אנו חבים לו הערכה ותודה", אומר גמליאל.

ההשפעות הסביבתיות מתחילות בין היתר בהשפעה על איכות האוויר. תחבורה כידוע, היא גורם מכריע בזיהום האוויר בערים, על אחת כמה וכמה בערים הגדולות, זאת בעיקר בשל פליטות הפחמן הדו חמצני ותחמוצות החנקן. לפיכך, באגד מקפידים לא רק להתאים עצמם להוראות ולתקנות הקבועות בחוק, אלא גם לעמוד בתנאים מחמירים מהן.

יוצאים לדרך סביבתית


הפעילות הסביבתית המואצת בתחום איכות האוויר, החלה כבר בראשית שנות האלפיים, עם הוצאת הצו האישי הראשון, על ידי המשרד להגנת הסביבה ביוני 2001 . בעקבות צו זה, יישמו באגד את התנאים הבאים: כל אוטובוס שנרכש נדרש לעמוד בתנאים המחמירים ביותר הנהוגים באירופה. המזהמים הנפלטים מהאוטובוסים הופחתו, זאת באמצעות רכישת דגמים חדישים יותר. אלה, נכנסו לשימוש בעיקר בערים הצפופות. האגודה דאגה לתדלק את כלי הרכב שבבעלותה בסולר שתכולת הגופרית שבו נמוכה במיוחד (פחות מ– 500ppm).

האגודה נערכה לבדיקות מקיפות שגרתיות, אחת לחצי שנה, לשם בקרה על פליטות העשן והמזהמים. רכב שלא עמד בתנאים - הושבת. תנאים אלה דווחו על בסיס קבוע למשרד להגנת הסביבה. בסוף שנת 2007 , הציבה לעצמה אגד יעדים מחמירים עוד יותר מדרישות הצו הסטטוטורי, כאשר צי
האוטובוסים שלה עבר לתדלק בסולר נקי עוד יותר בו הגופרית נאמדת ב- 10ppm בלבד. השינוי והפעילות הסביבתית, המשיכו, כאשר כבר בשנת
2008 , החלו להיכנס רכבים עם מנועים העובדים בתקן יורו 5 כנהוג במדינות המחמירות באירופה.

הנסיעה בתחבורה ציבורית לכשעצמה, מהווה תרומה סביבתית. "כמות פליטות המזהמים ופליטות גזי החממה לנוסע, נמוכה באופן משמעותי באוטובוס לעומת רכב פרטי", מדגיש גמליאל. "אוטובוס אחד מסיע בממוצע כ- 20 נוסעים לעומת רכב פרטי בו הממוצע 1.1 נוסעים בלבד. בעזרת מנוע בודד, האוטובוס מסיע כמעט פי 20 נוסעים מאשר הרכב הפרטי". משמעות הדבר היא שהמרת הנסיעות ברכבים פרטים בישראל לנסיעות ציבוריות, תפחית באופן משמעותי את פליטות הפחמן הדו חמצני הכוללת לאוויר.

לא עוצרים בירוק


עם השנים, הולכים הנושאים הסביבתיים והופכים לחלק בלתי נפרד מהשיח העסקי, בישראל, ועל אחת כמה וכמה בשווקים הבינלאומיים.

"בשנתיים האחרונות, אנו עדים לתהליך אותו מוביל המשרד להגנת הסביבה, ותכליתו ל'יישר קו' עם גוש המדינות המפותחות, ובמקביל, לעמוד בהתחייבויות של מדינת ישראל בכל הקשור להפחתת הפליטות של גזי חממה", אומר גמליאל. כך, יזם המשרד להגנת הסביבה מחברות שונות במשק הישראלי, בקשה לעמוד במנגנון וולנטרי להערכה ודיווח של פליטות גזי חממה, כשלב מקדים לפני שלב יישום ואכיפת הפחתתם".

מנגנון זה הושק ביולי 2010, ואגד הייתה אחת מ- 18 החברות המובילות שהצטרפו למנגנון, והקפידו על הדיווח. הפעילות הסביבתית של אגד לא מסתיימת על הכבישים. אגד מקפידה לעמוד בתקנים גם בנושאים אחרים, שלהם תוצרי לוואי והשלכות סביבתיות. כך למשל, השפכים, תוצרי הלוואי של תהליכי תחזוקה ושטיפה של כלי הרכב, מטופלים ומסוננים במתקני הפרדה, טרם הזרמתם לביוב. יתרה מכך, האגודה השלימה בשנת 2009 כמתחייב, שנתיים מוקדם מתאריך היעד, בדיקות אטימות למיכלי דלק תת קרקעיים ולצנרת הובלה בכל תחנות התדלוק הפנימיות.

שקט, נוסעים


רעש כידוע, נחשב למפגע סביבתי הפוגע באיכות החיים ודורש טיפול. "אנו מודעים לכך שהפעלת מתקני התחבורה הציבורית וכן הפעילות השוטפת של צי האוטובוסים והרכבים של האגודה כרוכה ברעש", אומר גמליאל, "אולם מפלס הרעש בכל דגמי האוטובוסים בשירות אגד נבדק לפני עלייתם לכביש, ורק אוטובוסים העומדים בתקן מאושרים לשימוש. ב - 2008 הושלמה התקנת מערכת המאפשרת להתריע בפני נהגים על עמידה ממושכת במקום ובמנוע דולק, דבר שגורם לא רק לבזבוז דלק אלא גם למפגעי רעש סביבתיים".  

לראייה - לאורך השנים האחרונות לא התקבלו באגודה תלונות על רעש.

ממחזרים את ההצלחה


למפעל הייצור של אגד, תוצרי לוואי ופסולת המפונים על פי חוק לרמת חובב. פסולת זו כוללת בין היתר נוזלי שטיפת כלי רכב. "בשנתיים האחרונות יש ירידה של כ- 30% בפינוי החומרים לרמת חובב", מציין גמליאל. ירידה זו נובעת מתוכנית ההתייעלות הכוללת שימוש במתקן הפיזיקוכימי לטיפול בשפכים. צמיגים שבהם אין שימוש, נשלחים למיחזור באמצאות היבואן באתרים מורשים, זאת על פי חוק. האוטובוסים שיוצאים משימוש, ממוחזרים גם הם כחלקי חילוף ובשימוש חוזר בברזל. באגד חושבים גם על הפרטים הקטנים. הפסולת המשרדית עצמה, מנוהלת ביעילות, ממויינת וממוחזרת.

איסוף נתונים


"איסוף הנתונים", מבקש גמליאל להוסיף, "הוא נושא משמעותי בפני עצמו, ולפיכך מהווה את אחד היתרונות שלנו. ההבנה שאיסוף וניהול נכון של הנתונים, יתרום ליעילות, הביאה לפיתוח מערכות טכנולוגיות בחטיבת המחשב בהתאם לצרכי הארגון".

מערכת ניהול צי רכב


בחמש השנים אחרונות, מפעילה אגד מערכת ניהול צי רכב המבוססת על איכון לווייני. המערכת מאפשרת שליטה ובקרה על כל צי האוטובוסים, וכן על רכבי משק ותנועה שהוגדרו במסגרתה.

תרומה לקהילה


בנוסף לאלה, התפתחה באגד תכנית לפעילות קהילתית הכוללת פרויקטים מגוונים. "כיוון שליבת העשייה באגד נוגעת להסעת המונים, אנו משתדלים שהתרומה לקהילה תתמקד בעיקר בפעילויות של הסעה ואספקת אוטובוסים למטרות שונות אשר היריעה קצרה להכילם", אומר גמליאל.

"העבודה רבה ולא נגמרת, אבל השינויים שעשינו, והשיפורים שהטמענו, הם המנוע שמוביל אותנו קדימה"