ENG | RU
| | | | | | |



קליק לפרטים

עדכונים
14.09.14

פעילות אגד בראש השנה - בחג הראשון והשני, ימים ה'-ו' 25-26.9, קווי אגד לא יפעלו. בערב החג, יום

הצג הכל הצג הכל
> חפש באתר
היו זמנים
עידן ה"ליילנד" באגד
חזית ברוחב כביש
80 שנות צבע
היום לפני 80 שנה הוקם ...
זכרונות מתחנת עפולה
אל מכרות המנגן באום בו...
ה"סופר וויט" בקואופרטי...
קו 100, תל אביב - קהיר...
אספני אוטובוסים
נהגי שכונת הבוכרים
גרר ירושלים
משירות הגבול עד שירות ...
מספינות אלי חוף מבטחים...
60 שנה לאיחוד הגדול
סרטון: "גלגלי הזמן"
פרידה מרחוב יפו בי"ם
סרט: סניף טבעון "חברים...
סרט: מוסכי העבר בחיפה ...
מהכרכרה עד הרכבת הקלה
"היי דרומה לאילת" הרבה...
שנות ה-50 הנשכחות...
"שירות בן שמן" - חוליה...
"שירות הר הכרמל" - הקו...
אגדת השיירות להר הצופי...
כרטיסים ואמצעי כרטוס ב...
חבורת "יהודה" - חלוצי ...
עם פורצי הדרך ל"מבצע ל...
רקוויאם לסניף בת גלים
הנסיעה הראשונה של אגד ...
ראשית התחבורה בכנרת וב...
הקואופרטיבים במלחמת הע...
מרחוב אלנבי לתמח"ת
סוף עידן ה"מרצדס ...
התפתחות המוסכים בי"ם
עידן ה"שוסון" - תקופת ...
ראשית התח"צ בצפת
אבשלום הדר - אדם שהיה ...
69 שנים עם "ליילנ...
הטייגרים של אגד עדיין ...
אוטובוסים כרכב מלחמה
אלחנן קירשנבוים "הוותי...
סניף תלפיות - מאז ועד ...
35 שנים לקבלת המרצדסים...
שיירת העשרה ונהגה צביק...
נפרדים מדגמי המרצדס 03...
חצר גשר הישנה - אתר של...
ראשיתה של התח"צ בבת-ים...
נתיבי התחבורה בחיפה בת...
התקפה שנשכחה
דפים מפוארים ובלתי נשכ...
הנסיעות והתיקונים בדרך...
ימי נהלל הראשונים
הפיגוע במעלה עקרבים
אבישי דוידזון - גדול ק...
נהג המשורין האלמוני בל...
 יובל ליסוד להקת ...
אוטובוס "ג'י.מ.סי" ששו...
שירותי התחבורה של משפח...
שפס שלנו חברמן
ראשית התחבורה הציבורית...
סיפור הקמתו של מוזיאון...
תחילתה של התחבורה הציב...
שחזור תחנת האוטובוס בח...
סיפור קטן על אוטובוס י...
"באב אל ואד בדרך אל הע...
פגעי טבע בחורף
מ - 20 מייסדי "חבר" ל ...
מגרז' הלפרין עד המוסך ...
מנהגים בודדים עד קואופ...
בימי פורעניות בדרכים
"מבית אלפא עד נהלל..."...
הקלק לרכישת כרטיס

אודותינומבט היסטוריהיו זמניםהתפתחות המוסכים בי"ם


התפתחות המוסכים בירושלים

המוסכים בירושלים החלו להתפתח עם הפעלת מכוניות להסעת נוסעים עוד בטרם הוקמו הקואופרטיבים לתחבורה בעיר ירושלים. עם הקמתם של הקואופרטיבים ''המקשר'' בשנת 1931 ו''אגד'' בשנת 1933 הוקמו בצמוד להם המוסכים הראשונים, היו אילו האחים קמר שהצטרפו ל "המקשר'' והעמידו לרשות הקואופרטיב את המוסך שלהם שהיה מול המגרש ב''אבו-בסל'' וניהלו אותו משנת 1939-1931.

 

מוסך ''המקשר''
בעיתון ''המקשר'' משנת 1935 כותב דוד קמר שהמוסך היה מעין חצר פתוחה מכל כיווניו ובלי מחסה וגג, ותקוותו, שהנהלת ''המקשר'' תמצא מקום חליפי למוסך יותר משוכלל, אכן התגשמה ובתאריך 7.5.1939 במעמד אורחים ונציג של הנציב העליון בארץ  נחנך המוסך בקריית משה שהיה בזמנו מהגדולים במזרח התיכון. המוסך נבנה בצורת מבצר עם חרכי ירי בגגותיו ועמדת שמירה בצידו המזרחי שצפתה אל הכפר הערבי שיח באדר ששכן במעלה הגבעה, במוסך היו יותר מעשרים תאי עבודה למכונות והמוסך שימש כמקום חניה לאוטובוסים בגמר עבודתם היומית ובימי שבת וחג.

עם חנוכתו של המוסך נוספה לו מחלקת מרכב בראשותו של גדליה איילון שהחלה לבנות מרכבים חדשים לאוטובוסים שמרכביהם היו עשויים מעץ. לפני פרוץ הקרבות בעיר ותחילתו של המצור בשנת 1948הצליח אהרון פרירה להעלות לעיר מיכל דלק גדול שהוטמן בחצר המוסך ושימש מאגר דלק לשעת חירום בכדי  שלא יהיה מחסור בדלק למפעלים חיוניים ולכוחות הבטחון בזמן הקרבות בעיר. התארגנות זו של קואופרטיב ''המקשר'' זכתה לשבחים מצד פרנסי העיר.

המוסך שימש את קואופרטיב ''המקשר'' עד לאיחוד עם ''אגד'' כאשר החצר מסביבו הורחבה והפכה להיות החניון של הקואופרטיב, עם הגידול במספר האוטובוסים והגעת ''הטייגרים'' בשנות ה-50. לאחר האיחוד ''אגד'' בין ו''המקשר'' בסוף שנת 1966 והעברת כל התיקונים באוטובוסים של סניף ''אגד'' ממוסך רוממה למוסך קריית משה הפך המוסך להיות המוסך המרכזי של ''אגד'' בבירה עד להקמת מוסכים נוספים ברחבי העיר ירושלים, שהוקמו בסוף שנות ה 70 בתלפיות ובתחילת שנות ה 80 בעטרות ובגבעת שאול. כיום אין זכר למוסך שנהרס עד היסוד ובמקומו נחצבו המנהרות בדרך בגין.

מוסך ''אגד''
בשנת 1933, עם הקמת ''אגד'', הוקם בחצר התחנה ברחוב יפו מוסך קטן עם מחסן לחלקי חילוף לצורך טיפול במכוניות של ''אגד'' בירושלים וברכבי האגודה שהגיעו לעיר בקווים הבין עירוניים. המוסך היה אחד מרשת המוסכים של האגודה שנפרשו באזורים שבהם ''אגד'' נתן שירותי תחבורה. מנהלו הדומיננטי של המוסך היה מקס הלר שניהל אותו משנת 1935 ועד למותו בשנת 1945. המוסך ביצע תיקונים יסודיים והוציא לפועל את שיטת  ההידוקים והכיוונים לאוטובוסים, צוות המוסך בשנים ההם מנה 10 עובדים שטיפלו ב 16 רכבים של הסניף הירושלמי.

בזמן מלחמת העצמאות, עקב המצור, שותקה כמעט לחלוטין העבודה במוסך ובאחת ההפגזות אף נפגעו שלושה אוטובוסים שהיו בחניון ונשרפו. עם שוך הקרבות והסרת המצור מעל העיר חזר המוסך לתפקוד מלא. מצב האוטובוסים במוסך היה טוב הודות לשיטת הבדיקות התקופתיות שהונהגה בסניף, ובזכות סוגי הרכבים שהיו מדגם ''סופר-וויט'' ו''פרגו'' שתחזוקתך הייתה קלה ופשוטה. מצב זה נמשך עד לבואם של אוטובוסים חדשים לאגודה ובאמצע שנות ה 50, כאשר הפכה התחנה המרכזית להיות צפופה עקב בואם של ה''טייגרים'', ועקב וחוסר היכולת של המוסך המקומי לתת שירות לאוטובוסים אלו למעט טיפולי עזרה ראשונה, התיקונים היו מתבצעים במוסכי ''אגד'' בשפלה.

הדיבורים על מעבר אפשרי של התחנה המרכזית והמוסך בירושלים למקום חליפי החלו באמצע שנות ה 50 ורק בתחילת שנות ה 60 אותר שטח לבניית תחנה זמנית. לאחר שריפה שפרצה במוסך והשביתה את פעולתו הוחל בהכשרת שטח בכניסה המערבית לעיר (הכניסה היחידה לעיר מכיוון תל אביב - בתקופה ההיא העיר הייתה עדיין חצוייה).

המוסך נבנה בשכונת רוממה ונחנך בתאריך 18.9.1962 במעמד שר התחבורה, בכירי משרדו ומזכירות ''אגד'' היה גדול ומרווח עם 8 תאי עבודה, מסגריה, חשמליה, מחסן צמיגים ומחסן חלקים. מוסך זה שירת את ''אגד'' עד לאיחוד עם ''המקשר'' ב 1966 ולאחר האיחוד הפך להיות מוסך משני שטיפל באוטובוסים של סניף התחנה המרכזית ובאוטובוסים מסוג ''סקניה'' ומרצדס 303. באמצע שנות ה 90 נסגר המוסך ועובדיו עברו למוסך החדש שנפתח בגבעת שאול, מבנה המוסך נהרס ועל שטחו הוקם בית יהב.


מוסך קריית משה לאחר האיחוד

חנוכת מוסך אגד ירושלים ב 1962 - (1)

חנוכת מוסך אגד ירושלים ב 1962 - (2)

מקס הלר

מוסך ה"מקשר" ב"אבו באסל"

חצר מוסך אגד בירושלים - 1957

חנוכת מוסך ה"מקשר"

תמונה נוספת מחנוכת מוסך אגד ירושלים - 1962 

מאת צבי וינשטוק

הקליקו לדף אגד בפייס הקליקו לדף אגד Friends בפייס קליק לדף הפייסבוק של אגד-תיור קליק לדף הטוויטר של אגד זכויות והגבלים מפת האתר דרושים משוב לאתר שרות לקוחות 2800* נופש בארץ