אגד, אגדה בזמן

עודכן בתאריך  02.09.2014

ההיסטוריה של אגד בקצרה


1920-1933 תחילתה של התחבורה הציבורית בארץ ישראל


התפתחות התחבורה המנועית בארץ ישראל, ולאחר מכן במדינת ישראל, היתה קשורה לתנאים הגיאוגרפים והחברתיים המיוחדים לארץ. בתום מלחמת העולם הראשונה נרכשו על-ידי אחדים מצעירי הישוב משאיות מעודפי הצבא הבריטי. משאיות אלו הוסבו לאוטובוסים על-ידי קביעת ספסלים בארגזיהן והחלו להסיע נוסעים בתשלום. בתנאים הקשים של הימים ההם, דרכים משובשות, ייבוש ביצות והתקפות של כנופיות פורעים ערביות, הבינו החלוצים שרק בדרך של שותפות יצליחו להתגבר ולהחזיק מעמד. הם התאגדו איפה לקבוצות קטנות, שהתאגדו לקבוצות גדולות ואחר כך נהפכו לקואופרטיבים שגם הם המשיכו בתהליכי המיזוג.

בדרום הארץ התמזגו ב-1931 הקואופרטיבים "דרום" ו"יהודה" ובירושלים נוסד קואופרטיב "המקשר". בראשית 1933 הוקם קואופרטיב "אגד" על-ידי איחודם של "המהיר","הגה", "קדימה" ו"התאחדות הנהגים". "אגד" מנתה אז 963 חברים ו-20 שכירים שהפעילו 338 אוטובוסים בקווים הקבועים בין תל-אביב לירושלים ולחיפה. כמו כן הופעלה תחבורה ציבורית לישובים שבדרך ושרותים קבועים לארצות השכנות : לבנון, סוריה, עיראק,  עבר הירדן ומצרים.

1934-1955 שרשרת האיחודים


במקביל להתרחבותו של הקואופרטיב הצעיר "אגד" באיזור מרכז הארץ והמשך תהליך המיזוג של קואופרטיבים קטנים בתוכו, התרחש גם תהליך דומה בצפון הארץ ובדרומה. קבוצות קטנות של נהגים התאחדו לקואופרטיבים גדולים יותר ואלה המשיכו להתאחד עד שנוצר בצפון קואופרטיב "שחר", שאיחד בתוכו את כל הקבוצות שפעלו במרחב חיפה ועמק זבולון, ואילו בדרום התרחב ותפח הקואופרטיב "דרום יהודה", שנוצר מאיחודם של "דרום" ו"יהודה".

גם מחוץ לקואופרטיבים אלה התפשטה אופנת האיחודים. הקואופרטיב העירוני של תל אביב, "המעביר", התאחד עם "איחוד רגב" ויצר את "דן". עם קום המדינה הציע שר התחבורה הראשון דוד רמז לצרף את כל מפעילי התחבורה הציבורית לקואופרטיב ארצי אחד. הנושא נדון בישיבות רבות ובאסיפות חברים סוערות ולבסוף התאחדו ב-1 בנובמבר 1951 "אגד", "שחר" ו"דרום יהודה" לקואופרטיב שנקרא אש"ד (ראשי התיבות של שמות שלושת הקואופרטיבים). אולם חודשים אחדים לאחר האיחוד החליטה הנהלת הקואופרטיב לשוב לשם שניתן בזמנו על ידי המשורר הלאומי חיים נחמן ביאליק -  "אגד".

מיום היווסדו ועד עצם היום הזה שלובים שירותי התחבורה הציבורית של "אגד" בפעילות הגנה ובטחון. מנהיגי היישוב בתקופת המנדט הבריטי קשרו כתרים לראש הנהג העברי, שהמשיך לקיים את השירות בימי המאורעות של שנות 1939 - 1936 למרות המארבים בכבישים וסכנת החיים שהייתה כרוכה בנסיעות אלה. במלחמת הקוממיות שולבו אוטובוסים משוריינים של "אגד" בשיירות האספקה והתגבורת שעשו את דרכן דרך שער הגיא לירושלים הנצורה. נהגי האוטובוס לא נרתעו ממטר היריות, המשיכו לאחוז בהגה אין פלא איפוא שעל רקע מעללי הגבורה של נהגי "אגד" נרקמה אגדת הנהג העברי.

1956-1979 שלוש המלחמות והאיחוד עם "המקשר"


שירותי "אגד", מיום היווסדו ועד עתה שלובים בפעולות הגנה וביטחון. ראש הממשלה ושר הביטחון דוד בן גוריון הכריז בשעתו מעל במת הכנסת "אני מלא הערצה לנהגים שלנו. הבחורים הללו מתנהגים בימי מלחמה בגבורה מופתית ומגיע להם 'יישר כוח' חברי ונאמן מכולנו". בשלוש המלחמות הגדולות שנערכו לאחר קום המדינה - מבצע "קדש" בשנת 1956, מלחמת  ששת הימים ב-1967 ומלחמת יום הכיפורים ב-1973 בא לביטוי בולט וברור הקשר ההדוק והשיתוף שבין "אגד" לבין משימות הלאום. נהגי "אגד" הם שיצאו בחשאי מבתיהם בלילות הגיוס והביאו את החיילים לשדות הקרב, הם ליוו אותם באוטובוסים לאורך כל המערכות ולעיתים אף שימשו רכב הסתערות על מוצבי האוייב.

ממרגלות החרמון ועד הקילומטר ה-101 בדרך לקהיר שימשו האוטובוסים של "אגד" כנושאי גייסות, אמבולנסים, כרכבי אספקה או פיקוד בכל החזיתות וגם להסעת השבויים המצרים והסורים הרבים למחנות המעצר בעורף. האוטובוסים של תקופה זו, ה"טייגרים", הוכיחו כי הם נעים בשדה הפתוח ובחולות לא פחות טוב מאשר על הכביש. בתקופה שבין מלחמת ששת הימים למלחמת יום כיפור פתח "אגד" מספר קווי שירות לכל רחבי חצי האי סיני, הן למען חיילי צה"ל שבמוצבים ובמחנות והן למען אזרחים שטיילו באיזור.

לצורך תיאום ההיסעים בשעת חירום הקים "אגד" מטה חירום במקלט של "בית אגד" בתל אביב, מטה זה ריכז את כל פעולות הקואופרטיב בשירות מערכת הביטחון ולקיום מערך תחבורה ציבורית מצומצם בעורף. במטה זה הותקנת מערכת קשר ארצית ורוכז ציוד לשהייה ממושכת ורצופה במקום: מזון, מיטות שדה, חומרי עזרה ראשונה, מים ועוד. כשישה חודשים לפני פרוץ מלחמת ששת הימים הושלמה שרשרת האיחודים שאפיינה את הקמתו ופיתוחו של "אגד" כאשר הקואופרטיב הירושלמי הוותיק "המקשר" התמזג ב"אגד". האיחוד הזה בא ברגע הנכון, שכן מיד לאחר תום המלחמה החל תהליך הפיתוח המואץ של הבירה המאוחדת ו"אגד" פרס בה רשת קווי שירות ענפה והגיע לכל שכונה חדשה ממש עם ראשוני  המתאכלסים בה.

1980-2004 עידן ה"מרצדס", ה"וולוו", ה"מאן" וה"דאף"


שנת 1980 היא שנת מפנה בהצטיידות של "אגד", החל בשנה זו הוכנסו לשירות אוטובוסים חדישים ומשוכללים מדגמי "מרצדס" האוטובוסים הטובים בעולם - וה"טייגרים" הזקנים, שמילאו את תפקידם בנאמנות שנים רבות, הוצאו מן  השירות. אוטובוסי "אגד" הנעים כיום בכבישים הם חדישים, מפוארים, ממוזגי-אוויר, בעלי מושבים נוחים ומצוידים במערכות מתקדמות למניעת זעזועים ורעש ולשמירה על איכות הסביבה ואיכות החיים של תושבי ישראל.

בעקבות דגמי "מרצדס" השונים רכש "אגד" גם אוטובוסים משוכללים מתוצרת "וולוו" ו"מ.א.ן." כמו כן מוכנסים לשירות העירוני  אוטובוסים נמוכי רצפה, המקילים על הנוסעים את הכניסה והיציאה בהיותם מתואמים עם שפת המדרכה. "אגד" של היום הוא מפעיל תחבורה ציבורית מודרני, הנושא עיניו לרווחת הנוסעים ומעניק להם שירותים משופרים המגוון גדול של בחירות. רשת הקווים של "אגד" פרוסה על כל המדינה ומגיעה לכל נקודת-יישוב, ולו הקטנה ביותר. התשתית התפעולית של "אגד" כוללת 43 סניפים מקומיים, שלושה אזורי תפעול מרחביים, תחנות מרכזיות משוכללות, מסופי הורדה ואיסוף בצמתים מרכזיים ויותר מ - 20,000 עמודי תחנות בצדי הכבישים במדינה.

הבעיה העיקרית שעימה מתמודד "אגד" כיום היא הגודש בכבישים, שאינו מאפשר לאוטובוסים לנוע במהירות ראויה ומשבש את לוחות הזמנים המתוכננים. בחלק מסוים מנתיבי הנסיעה הפקוקים נקבעו נתיבים יעודיים לתחבורה הציבורית, אולם ברובם אין אכיפה משטרתית וכלי-רכב פרטיים רבים "פולשים" לנתיבים אלה ובכך פוגעים ביעילותם. ממשלת ישראל קיבלה החלטה אסטרטגית לפעול להקצאת נתיבים לבדיים לתחבורה הציבורית בעורקי הכניסה לערים הגדולות ובמרכזיהן ואף הורתה להקים במשטרת התנועה הארצית יחידה מיוחדת לאכיפת השימוש הראוי בנתיבים אלה. צעדים אלה עדיין בראשיתם ויש לקוות שעם מימושם תשופר מאוד רמת השירות ש"אגד" יוכל לספק לנוסעיו. אולם, גם במצב הנוכחי הנסיעה באוטובוס נוחה הרבה יותר מנהיגה עצמית ומאפשרת להגיע ליעד ללא הרוגז המאפיין נהיגה בכביש פקוק וללא צורך לבזבז זמן ומשאבים רבים על חיפוש מקום חנייה במרכז הכרך.

תעריפים ואמצעי כירטוס

תעריפי הנסיעה ב"אגד" נקבעים על ידי ממשלת ישראל משיקולים שלה והיא אשר מכתיבה את המחיר שישלם הנוסע ואת החלק היחסי של התמורה שתסבסד המדינה מתקציבה. המדינה מסבסדת את ההנחות לאוכלוסיות ייעודיות - קשישים, נוער, זכאי משרד הרווחה, חיילים וחיילות. "אגד" מקבל בעד שירותיו תמורה מוסכמת, על פי חוזה תפעול שנחתם בינו לבין הממשלה והכולל מערך התחשבנות כלכלי מוסכם.

לרשות הנוסעים המתמידים בתחבורה הציבורית יש מגוון רחב של אמצעי כרטוס, המעניקים הנחות משמעותיות ומאפשרים שימוש רחב בנסיעה באוטובוסים בעלות נמוכה. אמצעי הכרטוס הנפוצים ביותר הם כרטיס "חופשי חודשי", המאפשר נסיעות בלתי מוגבלות במרחב נתון במשך חודש שלם ומחירו שווה למחיר 40 נסיעות בלבד, כרטיסיות בנות 15, 11, 6, 2 ו-20 נסיעות בקווים שונים, כרטיס "חופשי יומי" עירוני המאפשר נסיעה בלתי מוגבלת בקווי השירות העירוניים בין השעות 9 בבוקר עד סיום השירות וכרטיסיות לשתי נסיעות.

2005-2007 העידן הטכנולוגי

עם התקדמות הרפורמה בתחבורה הציבורית, שבמסגרתה נלקחו מ"אגד" כ - 20% מקווי השירות שהופעלו על ידי החברה עד עתה, נערכה הנהלת "אגד" למצב החדש במטרה להמשיך להוות את הגוף המוביל בתחבורה הציבורית בישראל גם בעידן התחרות. בראשית שנת 2004 נחנכה "מרכזית חוף הכרמל" במבואות המערביים של חיפה ועם פתיחתה הושלם המהפך בתחבורה הציבורית בחיפה רבתי, שבמסגרתו שונו קווי האוטובוסים, נקבעו צירי תנועה עורקיים וצירים מאספים והתחבורה הבינעירונית הועתקה ממרכז העיר אל שוליה המזרחיים (מרכזית לב המפרץ) והמערביים (מרכזית חוף הכרמל). בשנת 2006 נעשה עוד צעד קדימה כשהונהגו קווים שכונתיים בשכונות הכרמל, המתבצעים באוטובוסים זעירים ומהווים פתרון יעיל, נוח וידידותי לסביבה לתושבי השכונות.

במקביל הוקמה החברה-הבת "אגד תעבורה" בשיתוף עם קבוצת "תעבורה" להשתתפות במכרזים על קווי שירות שיוצאו מ"אגד" ומ"דן". החברה כבר זכתה במכרזים על קווי הערים אלעד,  אשקלון והנגב המערבי ואשדוד והיא ממשיכה להשתתף בכל המכרזים המוצאים על ידי משרד התחבורה.

השנים 2004 - 2007 הן גם שנים של פיתוח טכנולוגי מואץ לרווחת הציבור ולייעול התפעול כאחת. בשנים אלה הורחבו בסיסי המידע המסופק לציבור באמצעות מרכז שירות הלקוחות והוא כולל עתה מידע בינעירוני, עירוני ושילובי קווים מן המוצא אל היעד. הופעל ממשק בין בסיס הנתונים לבין חברות הטלפון הסלולריות וכתוצאה מכך אפשר לקבל מידע על קווי השירות באמצעות SMS בטלפון הסלולרי

כן הוצבו בתחנות המרכזיות טלפונים ירוקים, המקושרים ישירות למרכז שירות הלקוחות, ללא חיוג וללא עלות, ובאמצעותם ניתן לקבל את כל המידע. שיפור נוסף שהונהג הוא קבלת לוחות זמנים של קווים באמצעות הקופאים בתחנות ובאמצעות אתר האינטרנט. במקביל הוצבו מכונות אוטומטיות למכירת כרטיסים באמצעות כרטיסי אשראי בתחנות דבר המקל על הציבור את רכישת הכרטיסים, והורחבה האפשרות להזמנת כרטיסי נסיעה לאילת עם מקומות שמורים באמצעות מרכז שירות הלקוחות ובאמצעות אתר האינטרנט (הפרויקט בוטל בשנת 2007). גם פניות הציבור נותבו אל מרכז שירות הלקוחות, דבר המייעל את הטיפול ומקצר את משך ההמתנה של הפונה לתשובה. לקראת סוף התקופה הוחל בהתקנת מערכת איתור לווייני בכל האוטובוסים של "אגד", דבר שיאפשר ניהול צי רכב יעיל ומתקדם ובו בזמן גם יספק מידע אמין ועדכני לציבור על "האוטובוס הבא" המגיע לכל תחנה. התקנת המערכת תימשך כשנה ותסתיים בסוף שנת 2007.

2008-2013 הפריצה לאירופה


במקביל להמשך הפיתוח הטכנולוגי וייעול השירות תוך תשומת לב לשמירה על איכות הסביבה ולהנגשת האוטובוסים העירוניים כדי להקל על מוגבלים, קשישים ואימהות עם עגלות, פנה "אגד"  לאפיקי פיתוח עסקי נוספים בארץ ובחוץ לארץ. במסגרת זו:
  • הענקת שירותי משק, חנייה ותדלוק  לחברות אוטובוסים חיצוניות במרכזי השירות של "אגד" הפרוסים בכל רחבי הארץ.
  • השתתפות בקבוצת MTS שזכתה במכרז על הקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב רבתי (מפתח תקווה ועד בת ים).
  • יצירת שותפויות בחברות תחבורה ציבורית במדינות שונות במזרח אירופה. 
בשלב הראשון הוקמה שותפות עם חברת תחבורה פרטית בווארנה שבבולגריה, אך כשזו לא הצדיקה את עצמה פורקה השותפות ו"אגד" יצא ממנה ברווח. מאוחר יותר הוקמה שותפות של "אגד אירופה" עם עיריית רוסה בבולגריה להפעלת תחבורה ציבורית בעיר והחברה המשותפת מפעילה 60 טרולים (אוטובוסים חשמליים) ועוד 40 אוטובוסים רגילים.
בשלב השני הוקמה שותפות בין "אגד" וחברת תחבורה ציבורית בבירת פולין, ורשה, להפעלת אשכול קווים בעיר. כעבור זמן מה רכש "אגד אירופה" את חלקו של השותף וכיום החברה היא בבעלות מלאה של "אגד". חברה זו זכתה גם במכרזים להפעלת אשכולות קווים בעיר קראקוב ונהפכה לחברת התחבורה הציבורית הפרטית הגדולה ביותר בשתי ערים אלה.
בשלב השלישי הוקמו שותפויות של "אגד אירופה" עם משרד האוצר הפולני להפעלת אשכולות קווים בערים ביגדוש ומורגוו ובחבל מיזוריה שבצפון פולין. לקראת סוף 2011 מפעילה "אגד אירופה" בפולין 1,600 אוטובוסים בקווי שירות עירוניים ובינעירוניים לכל חלקי פולין, כולל הובלת חבילות , הסעות מיוחדות קבועות ומזדמנות ונסיעות תיירות. כיום "אגד אירופה" הוא מפעיל התחבורה הציבורית הגדול ביותר בפולין.

בתחילת 2011 החל ה "אגד אירופה" להפעיל עשרות קווי שירות עירוניים ופרבריים באיזור ווטרלנד שמסביב לאמסטרדם, בירת הולנד, באמצעות 220 אוטובוסים חדישים שנרכשו למטרה זו אחרי הזכייה במכרז. זוהי הפריצה הראשונה של החברה למערב אירופה. ביחידות "אגד" בישראל הונהגה שיטה של מדידת יעילות על ידי מרכזי רווח. השיטה מודדת את הישגי היחידה מבחינת ההוצאות וההכנסות, את תופקות העבודה שלה ואת המוטיבציה ל האנשים לייצר רווחים. כחלק מן השיטה הונהגה מדיניות של תגמול יחידתי ואישי על הצלחות. הורחבה מוטת העיסוק לתחומי מוניות השירות וליצירת שיתופי פעולה על חברות מוניות מורשות. במסגרת זו כבר הושלמה תכנית לשילוב תחבורה ציבורית במוניות ובאוטובוסים בעיר ראשון לציון. הפעלת מיזמי תיירות באמצעות החברה-הבת "אגד תיור ונופש", שהיא הגדולה ביותר בתחום התיירות החינוכית בישראל ומן הגדולות בחברות התיירות בארץ. בשנת 2008 הפעילה את אניית הנופש "מג'יק 1". כן יש לה הסכם עם חברת "המטייל" בארצות הברית לשיתוף פעולה בתחומי התיירות היוצאת והנכנסת בין ישראל, ארצות הברית וקנדה.

מבט  לעתיד


הרפורמה בתחבורה הציבורית,, שמקדמת ממשלת ישראל, כבר נטלה מ"אגד" 28 אחוזים מהקווים שהפעיל עד עתה ועתידה ליטול ממנו עוד 12 אחוזים בעשור הקרוב. בעשור זה יחול שינוי משמעותי במרקם התחבורה הציבורית בישראל, שחלקו כבר בוצע, חלקו בשלבי ביצוע וחלקו בתכנון. במסגרת זו:
  • בגוש דן הושלמה רפורמה מקיפה בקווי השירות שעיקרה איחוד קווים מקבילים ומתנגשים, שינוי מסלולי קווים, חלוקת קווים ארוכים לקטעים וביטול קווים דלילי נוסעים. בד בבד עם הרפורמה הונהג כרטיס שעתי, המאפשר להחליף אוטובוסים במחיר נסיעה בודדת בתוך 90 דקות.
  • בירושלים הופעלה הרכבת הקלה, הוקמו שבעה קווי תחבורת אוטובוסים מהירה בצירים העורקיים ושונה מערך קווי השירות העירוני על ידי יצירת קווי הזנה ופיזור לרכבת הקלה ולתחבורת האוטובוסים המהירה. במקביל נמשכות העבודות על בניית המסילה המהירה מתל אביב לירושלים, שתאפשר הגעה מהמוצא ליעד ב-28 דקות,  והיא אמורה להסתיים בשנת 2017 ולצמצם מאוד את היקפי הנסיעה של קווי הדגל של "אגד" 405 ו-480.
  • בחיפה הופעלה ה"מטרונית" - תחבורת אוטובוסים מהירה בין הקריות לבין מרכזית חוף הכרמל, דבר שיחייב שינוי מערך התחבורה הציבורית בחיפה רבתי ויצירת קווי הזנה ופיזור למטרונית מכל חלקי העיר.
  • בין חיפה ובית שאן נסללת מסילת ברזל בתוואי רכבת העמק המפורסמת, והפעלתה תיתן מענה מהיר לנוסעים בין העמקים ובירת הצפון ללא תלות בגודש בכבישים.
  • בין צומת בילו לתל אביב רבתי מתוכננת תחבורת אוטובוסים מהירה כדוגמת המטרונית בחיפה.
  • מקודם תכנון מסילת הברזל לאילת, שעם הפעלתה הצפויה, בשנות העשרים של המאה, היא תפגע קשה בקווי האוטובוסים לאילת.
נוכח מציאות זו נערך"אגד" לשמור על מעמדו כמפעיל המוביל בישראל ולהמשיך להרחיב את פעילותו בחוץ לארץ כדי ליצור מקורות הכנסה חלופיים לאלה שניטלו ממנו, תוך ניצול הידע והמיומנות רבת השנים של הקואופרטיב. במסגרת זו נעשות פעולות להתאמת משאבי האגודה לתנאים המשתנים, לצמצום הוצאות ולייעול בכל תחומי העשייה. כן נבדקות הזדמנויות עסקיות נוספות בארצות שונות באירופה ונערכים למתן שירותי ייעוץ בתכנון תחבורה הציבורית ובתפעולה לעיריות ולרשויות המפעילות שירותים כאלה, כולל הנהגת אמצעי כרטוס מתקדמים, מערכת ניהול צי רכב באמצעות איתור לווייני, מחשוב מפות התנועה ועוד.

במקביל אגד נערך להשתתפות במכרזים חוזרים על אשכולות קווים שנלקחו ממנו בעבר ועתה מסתיימת תקופת הזיכיון של המפעילים שזכו בהם.
בראשית 2011 הקים "אגד" חברה-בת לנסיעות מיוחדות בשם "אגד היסעים", שמספקת שירותי הסעה קבועים למקומות עבודה ולמפעלים ומחכירה רכב לנסיעות מזדמנות ולתיירות פנים. צי החברה מונה 227 אוטובוסים (נכון לתחילת 2013) והיא נמצאת בתנופת התרחבות מתמדת.