אוטובוס מודל 2030

עודכן בתאריך  21.07.2019

נראה כי האוטובוסים היו כאן מאז ולתמיד, במיוחד בישראל, כאן התחבורה הציבורית מבוססת בעיקרה על אוטובוסים עירוניים ובין עירוניים. תחום התחבורה הציבורית נמצא בשינוי מתמיד בכל החזיתות: החל בחוויית הנוסע, דרך סביבת הנהג וכמובן בכל הנוגע לאוטובוסים עצמם, למקורות האנרגיה שלהם ולשילוב אמצעי תחבורה ציבורית לפי דרישה. הנה מה שקרה בתחום בשנים האחרונות ומה שעוד צפוי לקרות ממש בקרוב:

נוסע עם הנייד

עד לפני כעשור נסיעת אוטובוס היו עתירי אי וודאות. לא ידענו מתי האוטובוס יגיע, מה יהיה משך הנסיעה ולפעמים גם לא היה לנו מושג על מחיר הנסיעה עצמה.
כל אלה השתנו באופן ניכר בשנים האחרונות באמצעות האינטרנט ושירותי האיתור, שהפכו בהמשך לאפליקציות בדמות Moovit ו- Google Maps. אנחנו  באגד מאפשרים לנוסעים באמצעות האפליקציה ובאתר האינטרנט שלנו  לדעת כל מה שהם צריכים לפני שהם יוצאים מהבית: מסלול מועדף, תעריף ומועדים בזמן אמת.

המטבעות כבר לא מצלצלים

זוכרים את האיסוף של המטבעות ואת החרדה שלנהג לא יהיה עודף? כרטיס הרב קו, שהשימוש בו הורחב לכל אמצעי התחבורה הציבורית בישראל לאחרונה, הפך את כל אלה להיסטוריה. יתר על כן, הרחבת אפשרויות הטעינה באינטרנט, בסלולר, באפליקציית רב קו ובכספומטים הפרטיים ובעוד מאות נקודות שונות ברחבי הארץ מאפשרת שימוש נוח וזמין בכרטיס.

אבל... השינויים בתחום לא מסתיימים כאן. במדינות רבות במערב ויתרו לחלוטין על הארנק ועל הכרטיסים שבו ועברו לשלם בסלולר. משרד התחבורה נערך לשילוב אמצעי תשלום דיגיטליים נוספים דוגמת כרטיסי אשראי  וארנקים סלולריים וסביר להניח כי בשנים הקרובות נוכל להשתמש באלה כדי לנסוע בתחבורה הציבורית.

התחבורה הציבורית נגישה מאי פעם

קבוצות אוכלוסייה רבות נסמכות על התחבורה הציבורית על מנת להתנייד ממקום למקום, במיוחד כאשר מדובר באנשים עם מוגבלות. כדי לאפשר להם ליהנות מתחבורה ציבורית אמינה וזמינה, משרד התחבורה מחייב את המפעילים לשלב מערכות הנגשה לכולם – מאימהות עם עגלות תינוק, ועד לעיוורים, חרשים ונכים בכיסאות גלגלים.

תחנות חכמות

תחנות האוטובוס גם הן זכו לשדרוג בשנים האחרונות. אם בעבר תחנת האוטובוס הייתה מורכבת משלטים וספסל, הרי שלאחרונה התווספו לתחנות לוחות אלקטרוניים המספקים מידע בזמן אמת. איך מגיע המידע לתחנה? חברות האוטובוס דוגמת אגד מעבירות למרכז השליטה והבקרה של משרד התחבורה ומשם המידע מגיע אליכם לתחנה.

חברת תבל מטרו שתפעיל את הקו האדום במטרופולין תל אביב תביא עמה בשורה חדשה בכל הנוגע לתחנות הרכבת הקלה. התחנות יכללו לא רק מערכות תזמון אלא גם מערכות תשלום ותיקוף בהן יתבצע התשלום, לפני העלייה לרכבת.

חוסכים בדלק ומרוויחים נסיעה שלווה ונעימה

קבוצת אגד שואפת לצמצם את זיהום האוויר ולנצל אנרגיה בצורה מיטבית. מדובר לא רק בשיקול סביבתי אלא גם במטרה כלכלית ראשונה במעלה – חסכון של אחוזים בודדים בתצרוכת הדלק מהווה חיסכון של עשרות מיליוני שקלים בשנה. לכן, השקנו בפיילוט משותף עם חברת TRAFFILOG הישראלית שפיתחה "קופסה שחורה" שמטרתה לעקוב על כל מאפייני הנהיגה, לרבות ניצול אנרגיה בנסיעה, בלאי ושחיקה של כלי הרכב.

הפיילוט שהושק לפני כשנתיים סוכם בהצלחה והוכיח כי ניתן לחסוך כ- 2.5% בתצרוכת הדלק ולצמצם את הבלאי והשחיקה של מערכות האוטובוס. אבל היתרונות לא הסתיימו בכך – הנוסעים באוטובוסים בהם הותקנו המערכות ציינו כי הנסיעה באוטובוס הפכה לנעימה ובטוחה.

בכוונתנו להרחיב את השימוש במערכות אלה ודומות, ששומרות על הנהגים, על הנוסעים, על האוטובוס ועל הסביבה!

האוטובוסים החשמליים כבר בתחנה

האיחוד האירופאי קבע תאריך יעד ברור לשחרור הכבישים מאוטובוסים המונעים בדלק או בדיזל. עד לשנת 2025 ייסעו ברחבי האיחוד אוטובוסים חשמליים בלבד ובכך טביעת הרגל הפחמנית של התחבורה הציבורית תצומצם באופן מהותי.
אגד אירופה – חברת הבת של קבוצת אגד, המפעילה שירותי תחבורה ציבורית בהולנד ובפולין כבר צברה קילומטרז' בשימוש עם אוטובוסים חשמליים בהולנד והניסיון שלה בא לידי ביטוי בתכניות אגד בתחום.

גם באגד החלו בתהליך הטמעת האוטובוסים החשמליים והיעד הוא לשלב כ- 60 אוטובוסים הנוסעים והנהגים שנהנים כבר היום מהאוטובוסים החשמליים מדווחים כי הנסיעה באוטובוסים החשמליים מהירה, נוחה, שקטה ונעימה יותר.
כיום האוטובוסים החשמליים מסוגלים לבצע נסיעות באורך של כ- 200 קילומטרים בין טעינות ולכן הם משולבים בקווים העירוניים. עם הרחבת הטווח של האוטובוסים הללו, הם ישולבו גם בקווים הבין עירוניים.

לצד כל אלה, בוחנים בקבוצה שילוב אוטובוסים היברידיים בצי של אגד.

אוטובוס ללא נהג

האפשרות לנסוע ברכב אוטונומי מסעירה את העולם בשנים האחרונות ומדינת ישראל הולכת ומבססת את מעמדה כחלוצה עולמית בתחום. בתחום האוטובוסים הנהיגה האוטונומית קריטית אף יותר. מן הסתם, גם באוטובוסים אוטונומיים יהיו נהגים מקצועיים שתפקידם ישתנה ויתמקד בפיקוח על המערכות ובמתן שירות לנוסעים.

נכון להיום אוטובוסים אוטונומיים כבר נוסעים במדינות במזרח הרחוק שם מדובר במיניבוסים העושים מסלול קצר במיוחד, המהווה בראש ובראשונה מעין "מעבדה" לבחינת הנושא.

קבוצת אגד גם היא בוחנת את הנושא ובקרוב יגיעו לארץ אוטובוסים אוטונומיים לצורך פיילוט בתחום במהלך שנת 2020, במסגרתו ישולבו אוטובוסים אוטונומיים במערך הקווים של אגד.

להזמין הסעה בתיקתק

תחבורה לפי דרישה הפכה לאחד מאמצעי התחבורה הציבורית המועדפים בעולם. זאת בשל הזמינות, נוחות השימוש והאמינות שהיא מעניקה. אגד מפעילה פיילוט של משרד התחבורה בתחום התחבורה לפי דרישה בערים חיפה וירושלים. במסגרת שירות זה הורחבה אפליקציית אגד והיא כוללת מעתה את שירות אגד תיקתק – שירות תחבורה לפי דרישה. השירות מעניק חלופה מהימנה, נוחה וידידותית למשתמש לתושבים בערים אלה ולמבקרים בה, שיירשמו מראש לאפליקציה וימלאו פרטי כרטיס אשראי לחיוב.
השירות מעניק מספר יתרונות מהותיים בתחום התחבורה הציבורית, בניהם: שירות מותאם למוצא וליעד הנוסע, בין השעות 06:00-21:00, כיסוי נרחב הכולל את מוקדי ההשכלה, התעסוקה, הפנאי והבילוי ואת השכונות הגדולות בערים, מסלולי נסיעה המתעדכנים לפי נתיבי התנועה הפנויים והמהירים בכל רגע נתון, צי רכבים חדשים, מצוידים ונגישים ומחיר נוח ואטרקטיבי במיוחד.
השירות החל לפעול בחיפה ועם השלמת תקופת ההרצה הוא יתרחב לירושלים.

לקריאה נוספת ולהרשמה, לחצו כאן