אודות תבל מטרו

עודכן בתאריך  25.11.2020

תבל היא חברת בת משותפת של קבוצת אגד, המחזיקה 51% אחוזים, ושל שנזן מטרו וחברת CCECC הסיניות. תבל הוקמה במסגרת ההחלטה האסטרטגית להרחיב את פעילות קבוצת אגד לתחומים נוספים בתחבורה הציבורית בישראל בכלל ובתחום הרכבות הקלות בפרט, ובכך להפוך לגוף המוביל בתחום בישראל.

תבל – מפעילת הקו האדום בתל אביב

חברת תבל זכתה בשנת 2017 במכרז להפעלת הקו האדום של נת"ע.
המכרז קובע כי תבל תהיה אחראית על מערך התפעול השוטף של הקו האדום, לתקופה של עשר שנים מהשקת הקו, עם אופציה לשש שנים נוספות.
כמו כן המכרז קובע כי יוקצו לתבל 5 שנות התארגנות לפני תחילתה של תקופת התפעול, הצפויה בשנת 2022.
בין התחומים עליהם תהיה אמונה תבל, ניתן למנות:
  • גיוס והכשרת צוות המונה 300 אנשי ונשות מקצוע לתפעול הקו.
  • ליווי ההקמה של הקו האדום.
  • היערכות לתפעול הקו.
  • קליטת הקרונות וביצוע נסיעות המבחן.
  • תפעול שוטף של הקו בהתאם להוראות משרד התחבורה.
  • אחריות על כל התחום הניהולי והמסחרי.
  • שירות לקוחות.
  • פיקוח ובקרה על ביצוע הסכם התחזוקה של הקרונות .
  • שירותים בשעת חירום.
  • ניהול הדיפו של הרכבת, המשתרע על 110 דונם וכולל חניון ומתקני שירות ותחזוקה.
  • ועוד.
כלל הפרויקט מוערך בכ- 15 מיליארד שקל, בפריסה ל- 15 שנים. לצד נתיבים אלה יוקמו חניוני ענק, עם קיבולת של כ- 10 אלפי רכבים במתכונת של חנה וסע.

לא עוצרים "באדום" - כדי שלא נאחר את הרכבת...

אחרי כ-50 שנה של דיבורים והבטחות על רכבת תחתית, או רכבת קלה בגוש דן ו-37 שנים אחרי הנחת "אבן פינה" (הראשונה...) לרכבת - ניראה שהעניינים מתחילים לזוז.
26 קרונות מתוך 90 – כבר נמצאים בארץ ונוסעים על מסילת המבחן בדיפו בפתח תקווה.
גיורא גוטמן, מנכ"ל חברת "תבל מטרו" שבשליטת אגד, שזכתה במכרז להקמה ותפעול הקו האדום, מקווה שלא יהיו עיכובים נוספים והרכבת תתחיל לפעול מסחרית בנובמבר 2022.
החברה הכשירה כבר 4 נהגי רכבת שישמשו מדריכי נהיגה ובאפריל 2022 יגויסו עוד 15 מועמדים לשמש כמדריכים.
הפעלת הרכבת לא רק שלא תפגע בשרותי האוטובוסים אלא תגדיל אותם כדי להביא נוסעים לתחנות.
המשק הישראלי יצא נשכר מהניסיון והידע שמביאות עמן החברות הסיניות השותפות ב"תבל", בונות את הקו ומייצרות את הקרונות.
אבי פרידמן: נהיה שותפים בהפעלת מערכות הסעת המונים חדשות.


הכול התחיל עוד בראשית שנות ה-70 של המאה הקודמת. גולדה מאיר, ראש הממשלה דאז, העבירה החלטת ממשלה ולפיה תוקם בתל אביב רכבת תחתית. אפילו תקציב נקבע אז להקמתה של הרכבת: 5 מיליון ל"י... אז הייתה החלטת ממשלה והיה תקציב. אז מה?... היו אפילו מומחים מחו"ל שהכינו תוכניות. אז מה? עברו שנים, הייתה מלחמה עקובה מדם (מלחמת יום הכיפורים) אבל רכבת לא הייתה. ואז בשנת 1983 הוקמה שוב וועדה ממשלתית שהחליטה שהעומס בכבישים מחייב הקמת רכבת תחתית בתל אביב ואפילו שיהיה "קו אדום" - הקו הראשון של הרכבת שיקשר בין פתח תקווה לתל אביב.
אז הייתה וועדה. אז מה?...לחצו להמשך הכתבה