חיו נסים מנהל מרחב תחזוקה ירושלים

עודכן בתאריך  16.06.2020

למרות העומס על המוסכים שלנו בתפעול הצי העצמי אנו נערכים לקלוט לקוחות חיצוניים ברשת שלנו | התשתיות הגרועות בירושלים בגלל העבודות לרכבת הקלה וצי אוטובוסים מיושן יחסית גורמים לכך שהאוטובוסים שלנו נכנסים למוסכים בתדירות גבוהה מזו של האוטובוסים במרחבים האחרים | במרחב פועלים להציע שרותי תחזוקה לחברות הסעים ממזרח העיר | שינינו נהלי עבודה כך שכל מוסכי ירושלים פועלים כרשת עם ערבות הדדית | מחצית מעובדי אגף התעסוקה שהוצאו לחל"ת - היו ממרחב התעסוקה שלנו.

מאת בני ברק


חיו נסים מנהל מרחב תחזוקה ירושלים - תעודת זהות

גיל: 51
ותק באגד: 29 שנים (דור שני לאביו גמלאי אגד יצחק ניסים)
מצב משפחתי: נשוי לעינית (גננת בעלת תואר שני), ואב לארבעה: אור (24), אופק (22), אריאל (16), אגם בת 13.
מגורים: ירושלים
תפקידים קודמים: נהג בסניף שער יפו (הייתי הנהג הראשון שפתח את קו 100 לקהיר), סדרן בסניף, שבץ בסניף, פקח, ריכוז, סגן מנהל קייטנות אגד, מנהל מוסך גבעת שאול, וכיום מנהל מרחב תחזוקה ירושלים.

קצת על המרחב

מרחב ירושלים ידוע באגד כאחד המרחבים המורכבים הן מבחינת תפעולו והן בכל הקשור לתחזוקת האוטובוסים הפועלים בו. ירושלים הפכה בשנים האחרונות בגלל עבודות התשתית להפעלת הרכבת הקלה לעיר "חפורה לה יחדיו": תוואי קווי האוטובוסים שבה משתנים תדירות לבקרים, וגם התוואים החדשים נראים לעיתים יותר כמסלול מבחן לרכבי שטח מאשר כבישים לאוטובוסים.

הוסיפו לכך את המבנה הגיאוגרפי הטבעי של העיר שרחוק מאוד מחזונו של הנביא ישעיהו ומשם ספרו של תושב העיר שי עגנון – "והיה העקוב למישור"... ואת הביקוש הגדול לשרותי תחבורה ציבורית מצד תושבי העיר החרדים והערבים - והרי לכם תמהיל בלתי אפשרי כמעט לתפעול של תחבורה עירונית מסודרת בעיר.כדי לשמוע על בעיות התחזוקה של האוטובוסים בעיר המורכבת הזאת – ביקשנו לפגוש את חיו ניסים מי שמנהל ב-3 השנים האחרונות את מרחב התחזוקה בירושלים.

"במרחב שלנו פועלים כ-830 אוטובוסים של אגד שמקבלים שרות ב-3 מוסכים שלנו: מוסך תלפיות, מוסך גבעת שאול ומוסך עטרות. הם נעזרים בשתי יחידות משקיות גדולות מלחה ובית שמש שפועלות כמוסכים לכל דבר וביחידה משקית קטנה יותר בתחנה המרכזית. מלחה כפופה למוסך תלפיות ובית שמש והתחנה המרכזית - כפופות למוסך עטרות. בנוסף יש לנו סדנא בסניף האומה. הבעיות המיוחדות והתנאים הקשים שבהם עובדים האוטובוסים שלנו בעיר מחייבים פריסה רחבה של מוסכים ונקודות משקיות כדי שנוכל להשמיש אוטובוסים ולהחזירם לשרות מהר ככל האפשר", מסביר חיו.

המוסכים הירושלמים מטפלים במגוון רחב של אוטובוסים: מאן עירוני, סולריס, דאף, מרצדס, יוטונג, BYD, מה שמחייב להכשיר את העובדים לטיפול בכל סוגי האוטובוסים הללו. כך למשל לקראת קליטת האוטובוסים החשמליים הוכשר צוות של 10 אנשי מקצוע במוסך קרית שאול שעברו הכשרה מקצועית לטיפול ברכב חשמלי בחברת בוש - וקיבלו הסמכה של יצרני האוטובוסים לטיפול באוטובוסים החשמליים.

להפוך את מוסכי ירושלים לרשת

חיו ניסים ניהל בעבר במשך 5 שנים את מוסך גבעת שאול בעיר. לא, הוא לא מכונאי בהכשרתו. לתפקיד מנהל המוסך מונה במסגרת מעין ניסוי שנעשה באגד להצניח למוסכים מנהלים בעלי ניסיון בניהול ולאו דווקא מכונאים לשעבר. וכששואלים את חיו אם לדעתו הניסוי הצליח הוא משיב: "תגיד אתה. אם הייתי 5 שנים בתפקיד - אתה חושב שהיו נותנים לי להמשיך תקופה ארוכה כזו אם המינוי לא היה מוכיח את עצמו?... ואתה חושב שהיו ממנים אותי למנהל מרחב תחזוקה אם לא הייתי מוכיח את עצמי?...

כשהגעתי לתפקיד מנהל מרחב התעסוקה הצבתי בפני יעד: להפוך את כל המוסכים והנקודות המשקיות לפעול כרשת. עד אז כל מוסך התנהל כאופן עצמאי וזה לא התאים לצרכי התחזוקה בעיר שבה אוטובוסים נזקקים לשרותי מוסכים בתדירות גבוהה מזו של האוטובוסים באזורי האחרים בארץ. לשמחתי ובשיתוף פעולה של מנהלי המוסכים הצלחתי ליצור רשת שבה המוסכים שלנו במרחב ערבים זה לזה ותומכים זה בזה, כך שאוטובוס אינו מסומן כ"נכס" של מוסך זה או אחר ויכול לקבל שרות בכל אחד ממוסכי המרחב.

לעבור את הגשר...

חיו, שישב שנים רבות גם ליד ההגה, ומכיר היטב את התנהגותם של הנהגים אינו פוטר אותם לגמרי מהאחריות לכניסות הרבות למוסכים. "נכון שהגורם העיקרי לנזקים היא התשתית הגרועה של הכבישים בעיר. אבל לצערי חלק מהנהגים אינם מתחשבים די הצורך בתוואי הדרך הקשים. התוצאה היא בין היתר שאצלנו בירושלים קיימת תופעה שאינה אופיינית למרחבים האחרים: החלפת גשרים שנסדקים ונשברים. עלות כל גשר כזה היא 90 אלף שקל!!! אם נהגים היו מקפידים יותר על נהיגה זהירה בכבישים שבהם יש מהמורות, והיו מדווחים על כל סימן להתחלת בלאי כזה - יכולנו לחסוך הרבה כסף...

לבעייתיות של תחזוקת האוטובוסים בירושלים צריך להוסיף את העובדה שאנו מפעילים כמות גדולה של אוטובוסים מפרקיים מיושנים חלקם משנות ייצור 2007 – 2009 והשחיקה בהם גדולה במיוחד", אומר חיו, "מוסך עטרות הוא זה שהתמחה בהחלפת הגשרים. יש לנו מלאי של גשרים במחסן החלפים כדי שנוכל לזרז את ההחלפה ולהחזיר במהירות את האוטובוס לקו".

עם הפנים ללקוחות חיצוניים

העובדה שהאוטובוסים של אגד בעיר נזקקים לכניסות רבות למוסכים - מקשה על מוסכי אגד בעיר ליישם את היעדים של אגף התחזוקה – להפוך אותם למוקדי רווח באמצעות מתן שירותים ללקוחות חיצוניים. "שני המוסכים הגדולים שלנו - תלפיות וגבעת שאול נאלצים לטפל בעיקר באוטובוסים של אגד והתקשו עד כה להקצות עמדות עבודה וזמן ללקוחות חיצוניים. עם זאת עמדנו אמנם ביעדים שהוכתבו לנו לשנת 2019 להגדלת היקפי הפעילות מלקוחות חיצוניים. אנו נמצאים בעיצומה של תכנית להגדלת נפח הפעילות מול גורמי חוץ שהוא זה שצריך לתרום לרווחיות שלנו.

את מוסך עטרות שהוא ספינת הדגל של מוסכי המרחב, אנו מכינים לקליטת מספר גדול יותר של לקוחות חיצוניים והוצב לו יעד כספי של גידול בהכנסות מלקוחות חיצוניים. כדי לאפשר לו זאת - הקטנו את כמות האוטובוסים הבינעירוניים שמקבלים שרות במוסך הזה, מה שמפנה לנו מקום לקליטת עבודה של הלקוחות החיצוניים. אנו מטמיעים אצלנו את מערכת "נמר" שבאמצעותה נוכל לבנות הצעות מחיר מסודרות ללקוחות חיצוניים. היעד העיקרי של המוסך הוא לקלוט עבודות מחברות אוטובוסים ממזרח העיר שבה יש כמות גדולה של אוטובוסים מתוצרת חברת "סולריס" שאנו משמשים כמוסך מורשה שלה. בנוסף אנו נותנים כבר היום שרות גם לאוטובוסים מתוצרת VDL של אגד הסעים, ל-6 מיפרקיות של חברת סולריס ול-9 אוטובוסים קצרים של סולריס שמפעילה החברה.

בתוכנית האסטרטגית שלנו נכללת גם הרחבת הפעילות של נקודת השירות בבית שמש, כבר מראשית השנה הקרובה (היא חלק ממוסך עטרות) ולהפוך אותה למוסך שיעניק שרותי תחזוקה לאוטובוסים של חברת גולדן דרגון וסופרבוס ול-27 אוטובוסים של עירוניים של וולוו שמפעילה סופרבוס. לשם כך יוקמו במוסך תאי עבודה חדשים.

מוסך תלפיות משרת כיום 440 אוטובוסים של אגד ו-140 אוטובוסים של אגד תעבורה – והוא בתפוסה מלאה ואינו יכול כרגע להציע שירותים לחברות חיצוניות. אבל אנחנו מתכוונים להרחיב אותו כך שהוא יוכל לקלוט אליו את 50 המיניבוסים של חברת "תיק תק" (ספרינטרים) שתתחיל להפעיל בקרוב (כנראה ביולי השנה) שרותי תחבורה לפי דרישה בירושלים. ההתמחות בסוג זה של מיניבוסים תאפשר לנו להציע שרותי תחזוקה גם למפעילים פרטיים.

מוסך גבעת שאול נמצא גם הוא בימים אלה בעיצומה של תכנית לקליטת לקוחות חיצוניים, בעיקר את האוטובוסים של הקווים במרחב ירושלים המיועדים להפרטה בשנת 2021 וכן את האוטובוסים של סופרבוס ושל חברות ממזרח העיר. גבעת שאול הוא גם המוסך הירושלמי שמטפל באוטובוסים החשמליים שמספרם צפוי לעלות בשנים הקרובות.

מחצית מעובדי אגף התחזוקה שהוצאו לחל"ת - היו ממרחב ירושלים

משבר הקורונה תפס את המוסכים הירושלמים, כמו את כל אגד בהפתעה. נאלצנו לצמצם את מספר העובדים. 33% מעובדי אגף התחזוקה בכל הארץ הוצאו לחל"ת אבל הנתח שלנו הירושלמים היה הגבוה ביותר והגיע ל-50 אחוז מכלל עובדי התחזוקה שיצאו לחל"ת. יתכן שהסיבה לכך היא במספר הגדול של יחסית של עובדי דור ב' במרחב שלנו. במספרים זה אומר שמתוך 110 עובדי אגף התחזוקה שנשלחו לחל"ת - כ-50 עובדים היו עובדי התחזוקה במרחב שלנו.

המצב שבו אגד הקפיאה את הביטוח והרישוי של האוטובוסים שהושבתו בתקופת הקורונה מנעה מאתנו את האפשרות לנצל את ההשבתה כדי לבצע טיפולים יסודיים בצי שלנו. אסור היה לשנע את האוטובוסים לעמדות העבודה. השלמנו עבודות לאוטובוסים שהיו כבר במוסכים בעמדות העבודה, וכל מה שיכולנו לעשות בנוסף היה לנסות ככל האפשר לשמר את יכולת התפעול של האוטובוסים כדי שניתן יהיה להכניסם לעבודה מיד אם קבלת אור ירוק מהרגולטורים. וזה אומר להתניע את האוטובוסים אחת לשבוע ל-40 דקות. בכל מוסך השארנו צוותים מצומצמים לביצוע עבודות תחזוקה.

אני מקווה, אומר חיו נסים שהתקופה הקשה כבר מאחורינו, שנחזור לעבודה בהיקף מלא אחרי החג ונוכל להמשיך ביישום התוכניות והיעדים שהצבנו לעצמנו לשנים הקרובות.