גם ירושלים "מתקתקת"

עודכן בתאריך  20.10.2020

התחבורה בירושלים נכנסת לעידן חדש עם השקת שירות "אגד תיקתק" בבירה. השרות החדש הושק ללא טקסים, בגלל מגפת הקורונה. לקראת ההשקה אמור היה להיערך טקס השקה בהשתתפות שרת התחבורה מירי רגב וראשי אגד, אבל בגלל ההחמרה בממדי מגפת הקורונה - בוטל הטקס, והשרות הופעל ב-15 בספטמבר ללא קמפיין מלווה וללא טקסים.

השירות החדש, שכמוהו מפעילה אגד כבר מספר חודשים בחיפה, יאפשר לירושלמים להזמין מיניבוס בהזמנה אישית או בהזמנה מראש, תוך חישוב המסלול היעיל ביותר, המחושב בין תחנות האיסוף ליעדים. את נוסעי ה"תיקתק" משרתים מיניבוסים מדגם מרצדס ספרינטר.

הזמנת השירות נעשית באמצעות לחיצת כפתור, דרך אפליקציית אגד אשר זמינה להורדה חינם בכל חנויות האפליקציות. מזמין השירות יזין את היעד אליו הוא רוצה להגיע, והאפליקציה, באמצעות אלגוריתם ייחודי אשר פותח בידי חברת VIA, תייצר עבורו את המסלול השיתופי המהיר ביותר.  תושבי ירושלים נהנים גם משירות "הזמנה עתידית", באמצעותו ניתן להזמין את רכבי השירות 24 שעות מראש, לשעה ספציפית בה הרכב יאסוף אותם. בשלב זה השירות מצוי עדיין בהרצה באזורי פעילות מוגדרים, ובעתיד, כשהביקושים יעלו – יש כוונה לרשת את כל העיר בשירות החדשני.


50 מיניבוסים מעניקים את שרות תיקתק

השירות מופעל באמצעות 50 מיניבוסים. עלות הנסיעה היא בין 10 ל-15 ש"ח, בהתאם לשעות העומס. אזרחים ותיקים נהנים מהנחה של 50% ממחיר הכרטיס לנוסע רגיל. אם יתברר שקיים ביקוש לשרות החדש גם מעבר לשעות הללו – תפעל החברה להגדלת טווח שעות הפעילות (שוב, בכפוף למגבלות עליהן תחליט הממשלה).

שורת מיניבוסים של תיקתק

את שרות "תיקתק" בירושלים תפעיל חברת "אגד הסעים", שגייסה לצורך כך 70 נהגים, חלקם נהגים של החברה וחלקם נהגים חדשים. כל הנהגים עבור הכשרה עיונית ומעשית בתפעול רכבי "תיקתק" והעקרונות הפעילות של החברה.
המיניבוסים של "תיקתק" מיועדים להסיע 10 נוסעים, אבל בגלל מגבלות הקורונה, בתקופה זו מותר להם להסיע עד 7 נוסעים.

כאמור, שירות "אגד תיקתק" פועל כבר חצי שנה בעיר חיפה וזוכה לאהדה גדולה של תושבי העיר. מאז הופעל השרות נרשמת עליה חדה ועקבית במספר המשתמשים החדשים וזאת לצד נאמנות מרשימה של כל מי שהתנסה בשירות.

מהי היא "תחבורה חכמה"

  • "תחבורה חכמה" היא שרות של תחבורה ציבורית, שבה נוסע מזמין נסיעה בשעות שנוח לו ומיניבוסים, שבהם 10 מקומות לנוסעים, אוספים אותו מתחנת האוטובוס הקרובה למקום שבו הוא נמצא.
  • הנסיעות אינן מבוצעות במסלולים קבועים. הנוסע מזמין נסיעה באמצעות הזנת היעד שאליו הוא רוצה להגיע באפליקציה וזו תמצא לו את הזמן והמסלול המתאימים ביותר לצרכיו. הנסיעה באמצעות התחבורה החכמה אמורה להיות מהירה (מותר שימוש בנתיבי תחבורה ציבורית) ויעילה יותר מנסיעה באוטובוס רגיל ולכן היא מציעה גם תחליף יעיל לשימוש ברכב פרטי.
  • בשלב זה מופעל השרות כפיילוט של משרד התחבורה שימשך שנתיים. אגד תפעיל אותו באמצעות חברת הבת "אגד הסעים תיירות ונופש". השרות הופעל בחיפה לפני מספר חודשים, ובירושלים הוא הופעל השבוע לאחר דחייה של מספר חודשים בגלל הקורונה. השרות מופעל בירושלים כמו גם בחיפה, באמצעות 50 מיניבוסים שנושאים את הלוגו "אגד תיקתק" וצבועים בצבעי ירוק צהוב. הנוסע מזמין את השרות באמצעות אפליקציית אגד. בירושלים - שיתוף הפעולה והאלגוריתם הוא של חברת "ויה". בחיפה שיתוף הפעולה הוא עם חברת "מוביט".
  • בירושלים, בשונה מחיפה, שיטת ההזמנות שונה ומאפשרת ותאפשר בנוסף להזמנה ה"ספונטנית" והמיידית, לבצע הזמנה עתידית בהתאם ללוחות הזמנים של הלקוח.
  • בחיפה מפעילים את השרות 67 נהגים בעלי ותק נהיגה מתוך 450 פניות שהתקבלו. בירושלים נקלטו בחברה 60 נהגים. כולם עברו קורס בן 3 ימים, תיאורטי ומעשי, שבו נלמדו תחומים כמו: נהלי בטיחות, ביטוח, נהיגה חסכונית, מניעת הטרדה מינית, נגישות, נהלי עבודה באפליקציה, הכרת הרכבים, תחומי תחנות איסוף ועצירות, סיור בחדר הבקרה, מדדי שרות והצלחה ועוד.
  • מחיר הנסיעה ב"תיקתק" נע בין 10 ל-15 שקלים. המחיר משתנה לפי שעות העומס ושעות השפל בכביש וכן על פי העומס במיניבוסים (בימים כתיקונם). 
  • המיניבוסים רשאים לנוע בנתיבי העדפה לתחבורה ציבורית.
  • זמן המתנה של הלקוח למיניבוס שיאסוף אותו נקבע כיעד למקסימום של 20 דקות. אבל בהרצה בחיפה הושגו זמני המתנה קצרים יותר של 10-12 דקות.

ומה הם אומרים?

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב:

"התחבורה החכמה - משימה מרכזית של המשרד"

״שירות אגד תיקתק הוא בשורה גדולה לתושבי ירושלים שזוכים לשירות פרימיום בדומה לזה שפועל כבר בתל אביב ובחיפה. אני רואה את קידום התחבורה הציבורית החכמה והמזמינה כמשימה מרכזית של משרד התחבורה בראשותי. עם סיום ההשקה הראשונית של השירות נבחן את ביצועיו ונסיק את התובנות הנדרשות להמשך הפעלת השירות בירושלים ובערים נוספות״.
 

מנכ"ל אגד, אבי פרידמן:

"אגד תיקתק ישנה את פני התחבורה הציבורית בעיר"

"ברצוני להודות לשרת התחבורה, מירי רגב, על הובלת הפרויקט ושיתוף הפעולה הפורה. זו התרגשות גדולה להכניס את אחת הערים החשובות בעולם אל העידן הבא של התחבורה הציבורית.
"אגד תיקתק" צפוי לשנות את פני התחבורה הציבורית בעיר ולהעניק שירות תחבורה ציבורית מהיר, נוח ומותאם אישית, בעלות כספית נמוכה.
"אגד תיקתק" יפעל במקביל לשירותי התחבורה הקיימים כיום בעיר, וכולנו תקווה כי במרוצת הזמן השירות יגדל ויתרחב ואף יסייע להפחתת עומסי התנועה בעיר דרך צמצום השימוש ברכב הפרטי. השירות פועל בעיר חיפה בחצי השנה האחרונה, במהלכה קיבלנו אין ספור תגובות מתושבים על נוחיות ויעילות השירות. כולי תקווה שגם תושבי ירושלים ייהנו מהשירות החדשני והיתרונות אשר הוא מציע".

לירן גלבוע, מנהל פעילות תחבורה חכמה וחדשנות באגד:

"זו התרגשות גדולה להכניס את אחת הערים החשובות בעולם אל העידן הבא של התחבורה הציבורית".
"אגד תיקתק" צפוי לשנות את פני התחבורה הציבורית בעיר ולהעניק שירות תחבורה ציבורי מהיר, נוח ומותאם אישית, בעלות כספית נמוכה. "אגד תיקתק" יפעל במקביל לשירותי התחבורה הקיימים כיום בעיר וכולנו תקווה כי במרוצת הזמן, השירות יגדל ויתרחב ואף יסייע להפחתת עומסי התנועה בעיר, בכך שהוא יצמצם את השימוש ברכב הפרטי. מאז הפעלנו את השירות בחיפה, קיבלנו אין ספור תגובות מתושבים על נוחיות ויעילות השירות. כולי תקווה שגם תושבי ירושלים ייהנו מהשירות החדשני והיתרונות אשר הוא מציע".


אורן שובל, מייסד שותף ומנהל מרכז הפיתוח של Via:

"גאים על שיתוף הפעולה עם אגד בהפעלת הדור הבא של תחבורה ציבורית בישראל"

"אנחנו גאים על שיתוף הפעולה עם חברת אגד, בהשקת מערכת ההפעלה של הדור הבא של התחבורה הציבורית. תחבורה ציבורית יעילה ונוחה לשימוש היא מרכיב מרכזי במרקם החיים היומיומי של כולנו, על אחת כמה וכמה בתקופה מאתגרת זו. היום, ירושלים, עיר הבירה, מצטרפת לעשרות ערים ברחבי העולם בהן מופעלים שירותי תחבורה ציבורית חכמה המבוססים על הטכנולוגיה של Via".