מתחדשים

עודכן בתאריך  23.02.2021

שליש מצי האוטובוסים של אגד יוחלף השנה! בעוד שבכל המשק שנת 2020 נחשבת לשנה אבודה - ביצעה חטיבת הרכש של אגד את עסקת הרכש הגדולה ביותר של אגד ב-40 השנים האחרונות - רכש של מעל 1,000 אוטובוסים חדשים שיעלו על כבישי הארץ עד תחילת 2022. מדובר בחידוש של כשליש מצי הרכב של אגד. הרכש כולל 200 אוטובוסים חשמליים והקמת תשתיות טעינה חדשות.

מאת בני ברק

שנת 2020 תיזכר בדברי ימי העולם כאחת השנים הקשות ביותר שידע היקום מאז ומעולם. מגפת הקורונה עצרה את תנופת הפיתוח של העולם העסקי, גלי ההתפרצות של המחלה והסגרים שבאו בעקבותיהם הפכו את שנת 2020 ל"שנה אבודה" או כהגדרתם של בעלי עסקים רבים לשנה מקוללת.

אבל יש גם מעין יוצאים מהכלל, שלגביהם כל ההגדרות האלה לא ממש תופסות. זה המצב בחטיבת הרכש של אגד. כל מה שאמרנו עד כה - כאילו לא עבר את מפתן דלתה של החטיבה. כאן, תיזכר שנת 2020 כאחת השנים החיוביות ביותר שידעה החטיבה מאז הקמתה בסוף שנת 2017. "יתכן שללא מגפת הקורונה היינו רושמים שנת עסקים מוצלחת עוד יותר אבל אין ספק ששנה זו תרשם כשנה המכוננת ביותר בתולדותיה של אגד", אומר ניר לנדאו, מי שעומד בראש החטיבה.

יש אגד - ויש עוד חברות שמפעילות תחבורה ציבורית...

וכשהוא אומר את הדברים - הוא מתכוון בעיקר לעסקת רכש האוטובוסים הגדולה ביותר מזה 40 שנה. "בשנה זו חתמנו עסקות רכש של 840 אוטובוסים (בעלי מנועי דיזל מתקן יורו 6) שיסופקו לאגד עד לתחילתה של שנת 2022 ובנוסף אנו אמורים להצטייד בעוד 200 אוטובוסים חשמליים, כך שבעצם מדובר על החלפתו של שליש (!!) מצי הרכב של אגד, באוטובוסים חדישים "ירוקים" ומתקדמים, שיציבו אותנו בפער ניכר מול מפעילי התחבורה הציבורית האחרים. איך אמר פעם מוטל'ה שפיגלר: "יש מכבי נתניה ויש עוד 15 קבוצות" - אז בהשאלה: יש אגד ויש עוד מפעילי תחבורה ציבורית" - אומר ניר.

"בכל נושא רכש האוטובוסים, שהוא גולת הכותרת של החטיבה, עבד כל הצוות שלנו בהתאם לתכנון שקבענו מראש ובצורה מדויקת. תכננו את לוחות הזמנים מול מפעלי ההרכבה באופן שמבטיח לנו עדיפות בהרכבת האוטובוסים ובעצם אפשר לומר ששני מפעלי ההרכבה המקומיים- "הארגז" ו"מרכבים" יעבדו בשנה הקרובה בעיקר עבור אגד... אני יכול לומר בסיפוק ששיתוף הפעולה שלנו עם אגפי התח"צ והתחזוקה, יצרו מצב שבו בכל מקום שאגד מפעילה תחבורה ציבורית - יורגש כבר במהלך החודשים הקרובים משב רוח רענן של האוטובוסים החדישים והמפנקים.

ואי אפשר להתעלם מכך שרכש האוטובוסים החדשים הוא מגוון ויכלול גם 4 אוטובוסים דו-קומתיים שיופעלו לניסוי בקווים של אגד. הרכש של האוטובוסים האלה נעשה במסגרת פיילוט, לבקשת משרד התחבורה, במטרה לבחון את הפעלתם בישראל. הם יבנו בספרד בחברת UNVI על שלדות של חברת MAN, יהיו נגישים ויופעלו ככל הניראה בקוו הפרברי לרחובות".

ליסינג של מפרקיות פולניות

עסקה ייחודית נוספת שנחתמה בשנת הקורונה היא רכש של 120 אוטובוסים מפרקיים, לראשונה באגד - בעסקת ליסינג. האוטובוסים האלה יחליפו את המפרקיות המיושנות שפועלות בירושלים והגיע זמנן לפרוש לגמלאות. "מאחר שאגד תאלץ להעביר בתוך השנתיים הקרובות, חלק משמעותי מהפעלת האשכולות בירושלים למפעיל אחר, במסגרת החלטת הממשלה להפרטת קווי התחבורה הציבורית, לא הייתה היתכנות כלכלית לרכוש אוטובוסים חדשים, שטווח החיים שלהם הוא ל-10 שנים ואנו נצטרך להפעילם לשנתיים בלבד", אומר לנדאו. "ואז הצענו למשרד התחבורה תוכנית מהפכנית: אגד תבצע עסקה במסגרתה היא תרכוש 120 אוטובוסים מפרקיים בעסקת ליסינג.

מפרקית מתוצרת פולין
מפרקית מתוצרת פולין

אגד תממן את עלות הליסינג הזה, כל עוד היא מפעילה את האשכולות שמתוכננים לעבור למפעיל חדש, ולאחר מכן - יכנס המפעיל לנעלי אגד - וימשיך את עסקת הליסינג. משרד התחבורה אישר את העסקה ובימים אלה מגיעים לארץ ראשוני האוטובוסים המפרקיים החדשים שיופעלו בירושלים. ספקית האוטובוסים המפרקיים תהיה חברת "סולריס" הפולנית שזכתה במכרז לאספקת המפרקיות".

החשמל זורם...

אבל גולת הכותרת של רכש הרכב החדש, הוא ללא ספק הרכש של כ-200 אוטובוסים חשמליים חדשים, שמכניסים את אגד לעידן חדש בהפעלת התחבורה העירונית. מדובר בפרויקט ענק שכולל, מלבד רכש של האוטובוסים החשמליים, גם פריסה של תשתיות לטעינת האוטובוסים, רכש של מטענים אוניברסליים שיתאימו לכל סוגי האוטובוסים החשמליים שנרכוש, התאמת תשתיות טעינה וקווי מתח ואיתור קרקעות שיתאימו להתקנת התשתיות הללו.

"הרכש של האוטובוסים החשמליים הוא דו שלבי", מסביר ניר. "החלטנו לגוון את מקורות האספקה של האוטובוסים החשמליים. עד כה רכשנו אוטובוסים חשמליים משני יצרנים יפניים: חברת BYD וגולדן דרגון. האוטובוסים של החברות האלה (35 אוטובוסים) משרתים בהצלחה מזה 3 שנים את תושבי חיפה והקריות (25 אוטובוסים) ואת תושבי ירושלים (10 אוטובוסים). הפעם החלטנו לאפשר ליצרנים נוספים של אוטובוסים חשמליים להציע לנו את תוצרתם.

שלושה דגמי אוטובוסים סיניים חשמליים שנכנסו לניסוי
מימין לשמאל: סונלונג חשמלי, הייגר חשמלי ואנקאי חשמלי

בעקבות החלטה זו, פרסמנו קול קורא בקרב יצרני האוטובוסים החשמליים. הם התבקשו להגיש לנו הצעות ולהעמיד לרשות אגד את האוטובוסים שלהם לתקופת ניסוי בת 6 חודשים במהלכה יופעלו האוטובוסים הללו בחיפה ובירושלים, שם קיימת כבר תשתית טעינה. במכרז הזה השתתפו 5 יצרנים נוספים וביניהם יצרן אירופאי אחד - חברת מרצדס (מיוצגת בארץ על ידי חברת "כלמוביל") שמציעה את דגם האוטובוס החשמלי שלה ה"סיטרו". כל ההצעות האחרות שהתקבלו הן של יצרנים סיניים: חברת "סאנלונג" שמיוצגת בארץ על ידי "המאגר", חברת "הייגר", שאת האוטובוסים שלה מייבאת "פנדן", חברת "אנקאי" (היבואנית היא EV מוטורס) ואוטובוס של "זונגטונג" שאותה מייצגת חברת "מאיר".

האוטובוסים הללו יעברו בארץ מבחני התאמה שימשכו 6 חודשים: 3 חודשים בחיפה ו-3 חודשים בירושלים. בתום תקופת הפיילוט הזו יוחלט באגד איזה דגם (או דגמים לרכוש). הפרמטרים שיבחנו במהלך הפיילוט יהיו: תצרוכת האנרגיה (טווח הנסיעה וביצועים), חוות דעת של החטיבה הטכנית, יכולות התנועה ברחובות הערים, חווית הנהג והנוסע, זמינות החלפים, כמות הכניסות למוסך ומשך השהייה במוסך, ויעילות המצבר. בתום המבחן של האוטובוסים, ובהנחה שכולם יעמדו בדרישות של אגד יערך מכרז בין 7 הספקים (כולל גולדן דרגון ו-BYD) ויבחרו הספקים.
מרצדס סיטארו עירוני חשמלי שהגיע לניסוי
מרצדס סיטארו עירוני חשמלי שהגיע לניסוי

התוכנית כרגע, באם נזכה בקול קורא שהוציא המשרד להגנת הסביבה, היא ליעד את האוטובוסים האלה לשרות בקריות (100 אוטובוסים), בחוף הכרמל (50 אוטובוסים) ובראשון לציון (50 אוטובוסים). אבל נשקלת גם אפשרות להפנות 20 אוטובוסים מסך ה-200 הללו לשרות בירושלים ועדיין לא הוחלט ממי הם יילקחו. אגב, 150 מבין האוטובוסים החשמליים ירכשו ישירות על ידי אגד ו-50 נוספים במסגרת הליך רכישה שנתמך עד ידי המשרד להגנת הסביבה.

כאמור, קליטת האוטובוסים החשמליים מחייבת הכנת תשתיות טעינה: בחיפה יורחב מתחם הטעינה שהוקם לטובת חלוצי האוטובוסים החשמליים במשל"צ בקרית חיים ובחוף הכרמל מוקם מתחם טעינה נוסף לקליטת 50 האוטובוסים החשמליים שיופעלו במקום. גם בראשון לציון הולך ומוקם מתחם טעינה שיקלוט את 50 האוטובוסים החשמליים שהוקצו לשרות בעיר. "מדובר ב"מגה פרויקט" אומר ניר לנדאו. "אנו עומדים להתקין 200 עמדות טעינה אוניברסליות. פרסמנו כבר הליך רכש לעמדות הללו, שיתאימו לטעינת כל סוגי האוטובוסים החשמליים. בנוסף, מדובר על ביצוע של עבודות התשתית וקווי מתח גבוה כאשר המטרה היא לרכוש את המוצרים הטובים ביותר במחיר האטרקטיבי ביותר.
ואם צריך "קינוח" לרכש החשמלי: לארץ יגיע "תייר" חדש לבדיקה: אוטובוס מפרקי חשמלי של חברת "גולדן דרגון" שיופעל לניסיון בירושלים.

תכנון הגריטה

כל ההליך של רכש האוטובוסים החדשים מחייב אותנו לתכנן גם את קצב הגריטה של האוטובוסים שיוצאים משרות. זה תהליך די מורכב, שבו צריך לפרק מהאוטובוסים ציוד ומכשור שיועבר לאוטובוסים החדשים כמו מערכות כריזה, ואלידטורים, מצלמות וכו'. התהליך חייב להיות מתואם מול הסוחרים שרוכשים את האוטובוסים הישנים (שחלקם ימכרו לירדן) ומול המוסכים שאליהם מועברים אוטובוסים לצורך פרוק ושימוש בחלקים המכניים. התכנון המדויק של הליך הגריטה הוא פועל יוצא ממחסור משטחי חניה בהם אפשר לשכן את האוטובוסים שיוצאים משרות.

היי דרומה לאילת

במסגרת שיתוף הפעולה שלנו עם משרד התחבורה, אנו מקדמים פרויקט מאד מיוחד: שרות אוטובוסים "פירסט קלאס" לאילת. הצורך בשרות הזה נולד בעקבות סגירת שדה התעופה בעיר אילת והעתקתו לשדה רמון שמרוחק מהעיר. במקביל נסגר גם שדה דב לטיסות אזרחיות שהועברו לנתב"ג. התוצאה הייתה שזמן הנסיעה לתושבי אילת שביקשו להגיע לתל אביב ושל תושבי גוש דן והאזורים הסמוכים אליו שמבקשים להגיע לאילת התאריך משמעותית, בשל הצורך להגיע לשדות התעופה המרוחקים יותר.

הפער בזמנים, שהיה קודם משמעותי לטובת שרותי התעופה- הצטמצם מאוד, בנוסף לעלויות שנוספו לתעופה בגלל הצורך להגיע מהעיר לשדות התעופה. את המצב הזה החליטו באגד לנצל לטובת הפעלת שרות נסיעות מפנק מתל אביב לאילת שיחסוך מהנוסע את הטרטור של הסעה לשדה התעופה, והמתנה ממושכת במקום לקראת הטיסה.

לצורך כך מצטיידת אגד בימים אלה ב-20 אוטובוסים מתוצרת מרצדס, שאורכם 13 מטר לעומת 12 מטר - אורכם של האוטובוסים הבינעירוניים שנמצאים כיום בשרות. בכל אוטובוס כזה יהיו רק 43 מושבים במקום 51 מושבים באוטובוסים הרגילים. יותקנו בהם מושבים נוחים יותר שיאפשרו להטות אותם למצב שכיבה, עם הדום לרגליים ומרווח גדול יותר בין המושבים.  מבנה האוטובוס יעבור מתיחת פנים, יותקנו בו חלונות כהים לחלוטין, מזגן חזק, מעמד לטלפונים ניידים ובקיצור - סטייל מחלקה ראשונה.ראשוני האוטובוסים צפויים להגיע באפריל ובמאי, ולאחר תקופה שבה תבחן הפעלתם (נקווה שעד אז נפטר מהקורונה) - יוחלט באגד אם יש צורך ברכישת אוטובוסים נוספים מדגם זה.